Papukastiketta, saunamittareita ja paljon muuta – herkullisia vaalivaltteja on nyt tiedossa keskustan teltoilla
Ihmisten kohtaaminen kentällä silmästä silmään. Aito läsnäolo siellä missä muutenkin on ihmisiä tottunut kohtaamaan. Oman viestin kirkastaminen kansantajuiseen muotoon.
Siinä tiivistettynä muutamia johtoajatuksia keskustalaisen kampanjoinnin ytimestä kevään eduskuntavaalien lähestyessä.
Vaalikoordinaattori Juha Iso-Aho myöntää olevansa innoissaan siitä, että koronaepidemian varjostamien kunta- ja aluevaalien jälkeen päästään taas kampanjoimaan normaaleissa oloissa.
– Kyllä se vaan on niin, että ihmisten kohtaaminen turuilla ja toreilla on edelleen keskustan leipälaji, hän toteaa.
Koordinaatit kohti huhtikuun h-hetkeä ovat Iso-Ahon mukaan olleet selvillä jo alkusyksystä lähtien.
– Täytyy muistaa, että puoluejohto on kiertänyt Oma maa, koko maa -kiertueen merkeissä jo noin 250 tilaisuutta. Se on helposti jäänyt päivänpoliittisten asioiden puristuksessa huomaamatta.

Vuoden vaihduttua alkoi kampanjoinnissa vaalikoordinaattorin mukaan se varsinainen rutistusvaihe.
– Hyvinvointialueiden aloittaminen on keskustalle varmasti yksi tärkeä teema vaalikentillä. 27. tammikuuta on virallinen vaalistartti, minkä yhteydessä julkistetaan vaaliohjelma ja sloganit. Sen jälkeen päästään pitkästä aikaa taas vaaliristeilylle. Risteily on muuten se juttu, mitä keskustaväki on kysynnän perusteella juuri tähän tilanteeseen kaivannut, Iso-Aho huomioi.
Puolueorganisaation järjestämien tilaisuuksien ohella keskustan yli 200 ehdokkaalla on omat keinonsa ja kanavansa äänestäjien tavoittamiseksi.
Vaikka uusia alustoja esimerkiksi sosiaalisessa mediassa riittää pilvin pimein, niin vaalikoordinaattori korostaa, että pyörää ei tässäkään tapauksessa kannata yrittää keksiä kokonaan uudelleen.
– Luovuutta pitää toki olla. Mutta mielestäni ehdokkaiden kannattaa olla aktiivisia erityisesti niissä kanavissa, mitkä ovat itselle luontevia ja missä he ovat aiemminkin tottuneet vaikuttamaan. Oma viesti menee silloin parhaiten perille. Jos nyt jotain pitää mainita, niin Instagram ja erilaiset TikTok-videot tuntuvat nyt ainakin olevan kovasti pinnalla, Iso-Aho sanoo.
Vantaalainen keskustaehdokas Georgiana Forsang on lähtenyt henkilökohtaisessa kampanjassaan tuomaan rohkeasti esille omaa taustaansa ja sen makuhermoja hivelevää ruokakulttuuria.
– Tarjoilen torilla ihmisille papukastiketta ja paistettua riisiä. Ruokalaji on synnyinmaani Kamerunin kansallisherkkua, selvittää viimeiset yksitoista vuotta Suomessa asunut Forsang.
Kyse on Forsangin mukaan harvinaisesta herkusta täkäläisillä leveysasteilla.
– Äitini on ollut kokkina kamerunilaisessa ravintolassa. Kasvisruoan resepti on häneltä lähtöisin, ehdokas kertoo.
Forsang kertoo saaneensa kampanjatarjoiluistaan ylistävää ja hienoa palautetta.
– Ihmiset ovat tykänneet aivan valtavasti ja reseptiä on tietysti kyselty. Sitä varten olen julkaissut TikTokissa videoita, joissa opetan kaikille laittamaan tätä ruokaa. Siitäkin on tullut hyvää palautetta.
Ruokatarjoilu ei ole ehdokkaalle varsinainen rahanhankintakeino, vaikka sellaiseenkin voisi olla mahdollisuus.
– Monet ovat ihmetelleet miksi en ota maksua, kun ruoka on niin hyvää. Mutta minä haluan tarjota sitä ilmaiseksi, hän naurahtaa.
– Toki ilmoitan myös, että minulla on vaaleja varten puolueen kautta tukitili, johon voi halutessaan maksun suorittaa ja tukea samalla kampanjaa.
Forsang haluaa samalla tuoda ihmisten tietoisuuteen, kuinka hyvää ja laadukasta ruokaa voi valmistaa suhteellisen halvoilla kustannuksilla.
– Jos pystyn valmistamaan yli 400 hengelle ruokaa 250 euron budjetilla, niin onhan se samalla myös aika edullista.

Laukaasta kotoisin oleva Sakari Suomala kampanjoi ensimmäisiä eduskuntavaalejaan Keski-Suomessa pidemmän kaavan kautta.
– Olin kuntavaaleissa Laukaan ääniharava, niin pitäähän sitä nyt yrittää mitata kannatusta koko maakunnan tasolla. Ensimmäiseen kokoontumiseen viime keväänä tuli 50 henkeä. Monet heistä olivat halukkaita tulemaan tiimiin mukaan, ja siitä kampanja lähti liikkeelle.
Eri alojen osaajista koostuvat taustatiimit ovat Suomalan mukaan ehdoton edellytys kampanjan onnistumiselle.
– Jokainen tekee sitä, minkä katsoo itselleen luontevaksi. Joku osaa viestintää, toinen järjestää tapahtumia ja niin edelleen.
Kunnanhallituksen puheenjohtajana toimiva yrittäjä haluaa omien sanojensa mukaan kampanjoida positiivisessa hengessä ja rakentavien keskustelujen kautta. Ahkeraa jalkatyötä unohtamatta.
– Mieluummin käyn sitä varten hankkimaltani listalta läpi hallituksen hyviä tekoja kuin moitin kilpailijoita. Olen tehnyt tiimini kanssa vaaleja varten myös videoita, missä keskustelen ajankohtaisista asioista muiden poliitikkojen kanssa. Sen lisäksi tarkoitus on kiertää Keski-Suomen kunnat läpi ainakin kolmeen kertaan, Suomala toteaa.
Hän sanoo luottavansa omassa vaalityössään pitkälti perinteisiin keskustalaisiin arvoihin. Tämä näkyy myös tarjottavissa tuotteissa.
– Vaikka olen tuore kasvo politiikassa, niin keskustalaisuus tuli jo äidinmaidossa. Viime juhannuksen alla oli ensimmäiset makkaratarjoilut. Nyt vuoden aluksi olen tilannut 2 000 pientä kahvipakettia, mitkä on helppo sujauttaa ihmisten mukaan ja mistä pystyy muutamat kahvitkin keittämään, hän vakuuttaa.

Nuoremman polven ehdokkaisiin kuuluva Auli Piiparinen on lähtenyt vaalityöhönsä kolme asiaa sisältävällä kärkisloganilla ”Sauna. Metsä. Nuotiokahvit”.
– Erähenkisen ehdokkaan rakkaiden mieltymyksien pitää näkyä vahvasti myös kampanjoinnissa. Siksi valitsin juuri nuo teemat, hän perustelee.
Savolaisuus on sen verran tärkeä osa Piiparisen identiteettiä, että tärkeimmäksi kampanjatuotteeksi valikoitui aito ja omassa maakunnassa käsintehty saunamittari.
– Mittari on kokonaisuudessaan valmistettu keskellä Savoa. Olen itse Leppävirralla suunnitellut mittarissa käytetyn apilakuvion ja tuotantopuoli tapahtuu Varkaudessa. Lapsuuden toiveammattini oli taiteilija, joten siinäkin mielessä tuote sopii hyvin omaan kampanjaan, Piiparinen toteaa.
Muina kampanjatuotteina ehdokkaalta löytyy leppävirtalaista vaalihunajaa sekä jo edellisissä vaaleissa myynnissä ollutta Kupilkan kuksaa.
Tuotteista saatava tuki tulee tarpeeseen, sillä Piiparinen on päättänyt katsoa vaalikamppailun kortit tosimielellä ja loppuun saakka.
– Savo-Karjalan vaalipiirissä keskustalla on sukupolvenvaihdos. Uusille kasvoille voisi olla nyt tilaa, hän luottaa.
Vaikka kampanjaa on tehty pitkäjänteisesti, niin Piiparinen sanoo satsaavansa tosissaan myös viimeisten kuukausien jalkatyöhön.
– Käyn mielelläni sekä omissa että puolueen ja muiden ehdokkaiden järjestämissä tilaisuuksissa. Kyllä niitä varmaan sata kappaletta yhtensä ehtii kertyä, vaikka viimeiset kuukaudet ennen vaaleja menevätkin aina yllättävän nopeasti.