Ovaska: Kunnista on tulossa Turun tunnin junan suurin maksaja – Hallitukselta ei heru lisärahoitusta
Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Jouni Ovaska (kesk.) vaatii jälleen hallitusta perumaan Turun tunnin juna -hankkeensa toteuttamiskelvottomana.
Ovaska huomauttaa tiedotteessaan, ettei Turun tunnin junan hankeyhtiöön ole saatu riittävästi maksajia.
– Hintalappu kannattamattomasta junahankkeesta on tulossa liian kallis niin kunnille kuin valtiolle. Hintaa tulee nostamaan myös kustannustason nousu, hän huomauttaa.
Hallitus julkisti torstaina vuoden 2025 täydentävän talousarvioesityksen. Hallitus esittää siinä Turun tunnin junan rakentamiseen 10,55 miljoonaa euroa.
Kokoomuksen ja perussuomalaisten johtama hallitus on pysymässä aiemmassa päätöksessään eikä korota valtion maksuosuutta.
Ovaska sanoo, että kuuden osakaskunnan rahoitusosuus 1,3 miljardin euron kokonaiskustannuksista olisi 400 miljoonaa euroa ja sen päälle ne vastaisivat hankeyhtiön ottamasta 500 miljoonan euron lainasta hankeyhtiön osakkaina.
– Kuudessa osakaskunnassa on tarkka paikka, sijoittaako ne vallitsevassa kuntatalouden tilanteessa kuntalaisten palveluihin vai uusi raiteisiin, joka on vielä kaukana hallituksen Turun tunnin juna-lupauksesta. Nyt ollaan rakentamassa vasta ensimmäistä vaihetta.
Ovaska huomauttaa, että junahankkeessa oltaisiin rakentamassa uusia raiteita vasta kahdelle kaupunkiseudulle. Päätökset ja rahoitus puuttuvat kuitenkin Salo–Lohja -oikoradalta, joka on hankkeen kallein osuus, noin 1,9 miljardia euroa.
Keskustaedustajan mukaan hallituksen esityksestä on luettavissa, että hallituksen päättämä valtion rahoitusosuus 400 miljoonaa euroa tullaan hoitamaan valtion tuottavaa omaisuutta myymällä.
Hän arvelee, että todennäköisesti myyntilistalle ovat menossa muun muassa Suomen lentokentistä huolehtiva Finavia sekä Suomen henkilöjunaliikennettä pyörittävä VR.
– Jokainen voi tässäkin arvioida, kuinka järkevää on laittaa myyntiin yhden kannattamattoman junahankkeen takia Suomelle elintärkeitä valtion kokonaan omistamia yhtiöitä seurauksista tietämättä ja vain siksi, että se on pääministerille tärkeä.
Ovaska korostaa, että budjettiin tuleva noin 10 miljoonan euron rahasumma on kutakuinkin sama, jolla hallitus ensi vuonna leikkaa Suomen huoltovarmuudelle tärkeiden yksityisteiden rahoitusta ja suomalaisten liikenneturvallisuudelle välttämättömien pyöräteiden rakentamista.
– Jokainen voi tykönään arvioida, onko tämä hallitukselta viisasta rahankäyttöä.