Opiskelijat jahtaavat yllätysmunia ja pajut jätetään pörriäisille – Tässä ovat pääsiäisen trendit
Suomalaisten pääsiäisen viettoon on ilmaantunut vanhojen perinteiden sekaan useita uudenlaisia sävyjä, kertoo S-ryhmän tuore myyntidata.
Tekopajunoksien myynti on kasvanut huhtikuussa jo yli 200 prosenttia viime vuoteen verrattuna. Viime vuonna tekopajunoksia myytiin pääsiäisen tienoilla noin 11 000 kimppua.
Prisman kodin myyntipäällikkö Matti Viitanen näkee yhtenä syynä pääsiäisperinteen muutokseen ihmisten kasvavan tietoisuuden ympäristöstä.
– Pajunoksien keräily on monelle rakas perinne, mutta harva muistaa, että niiden katkominen ei kuulu jokaisenoikeuksiin, hän sanoo tiedotteessa.
– Kasvavasta tai tuulen maahan kaatamasta tuoreesta puusta ei saa rikoslain mukaan taittaa oksia ilman maanomistajan lupaa. Pajut ovat myös pörriäisten ravintoa, ja ihmisten kasvava huoli pölyttäjistä saattaa osaltaan näkyä oksien myynnissä. Kierrossa tekovitsat kestävät seuraaviinkin pääsiäisiin, Viitanen toteaa.
Myös pääsiäiseen narsissit halutaan hankkia yhä useammin tekokukkina, sillä niiden myynti on kasvanut yli 40 prosenttia verrattuna vuodentakaiseen.
Suklaamunat ja suklaa kuuluvat erottamattomasti suomalaisten pääsiäiseen, eikä tämä vuosi ole poikkeus.
S-ryhmän myyntidatan mukaan suklaamunakauppa käy tällä hetkellä odotettuakin paremmin.
Suklaamunissa suomalainen suosii entistä kookkaampia herkkuja, sillä yhä useampi ostaa melko reilun, 60 g kokoisia pääsiäismunia.
Jo toista vuotta perättäin munajahdissa on myös yllättävä asiakasryhmä.
– Hieman yllättäen opiskelijat ovat innostuneet ostamaan yllätysmunia erityisen paljon jo toista pääsiäistä peräkkäin. Tähän syynä ovat Hello Kitty – ja My little Pony -yllätysmunat, sillä ne kätkevät sisälleen asian, jota jokainen haalareihin pukeutuva opiskelija havittelee: haalarimerkin, makeisista vastaava myyntipäällikkö Mikko Kovalainen S-ryhmän marketkaupasta kertoo tiedotteessa.
Samalla pöytiin on palannut tuulahdus menneisyydestä.
– Ehkäpä se suurin yllättäjä on kuitenkin ollut Fazerin nostalginen Ananas-karkkipussi, joka tuli tänä pääsiäisenä takaisin markkinoille. Tämä on noussut nyt pääsiäissesonkina selväksi suosikiksi perinteisten suklaiden rinnalle. Nostalgia selvästi myy!
Herkkujen lisäksi suomalaisten pääsiäiseen kuuluvat vuodesta toiseen tankoparsa, sitruuna sekä yrtit kuten minttu ja rosmariini.
Myyntipäällikkö Matti Viitasen mukaan pääsiäisestä on vuosien varrella kasvanut suomalaisille tietynlainen kevään ostosesongin lähtölaukaus.
– Suomalaiset näkevät pitkät vapaat ja aurinkoiset säät hyvänä yhdistelmänä panostaa perinteisiin kevätasioihin, kuten esimerkiksi grilleihin ja pyöriin, joiden myynti kasvaa Prismassa selvästi pääsiäisen aikoihin.