Lukijalta: Parkkifirmoille on annettu liikaa valtaa ilman vastuita
Pysäköintiyhtiöiden toimintatavat herättävät hämmennystä ja turhautumista monien autoilijoiden keskuudessa. Tuntuu siltä, että niille on suotu lähes diktaattorin valtuudet, joiden edessä tavallinen kuluttaja on voimaton.
Pienimmistäkin pysäköintivirheistä rapsahtaa kallis maksu, joka on käytännössä pakko maksaa. Samaan aikaan, kun pysäköintifirmat itse tekevät merkittäviäkin virheitä, näiden seuraukset kaatuvat lähes poikkeuksetta asiakkaan maksettavaksi.
Nykyisessä järjestelmässä pysäköintifirmoilla ei ole todellista kannustinta välttää virheitä tai korjata niitä. Koska niistä ei seuraa tuntuvaa sakkoa tai muuta rangaistusta, virheiden korjaaminen koetaan pikemminkin kustannuseränä kuin välttämättömyytenä.
Liiketoiminnan näkökulmasta on ”järkevää” olla korjaamatta virheitä, jos ne eivät aiheuta seuraamuksia. Myöskään maineen menetys ei näytä haittaavan monopoliasemassa olevia toimijoita.
Omien ja tuttujen kokemusten perusteella – ja myös netistä nopeasti etsimällä – pysäköintifirmojen virheistä löytyy valitettavan paljon esimerkkejä.
Kun parkkifirman rekisterintunnistusjärjestelmä ei toimi, vaikka rekisterikilpi on täysin puhdas, asiakkaalle aiheutuu siitä melkoinen työmäärä.
Ensimmäinen este on usein se, että asiakaspalvelun puhelinnumero tai sähköpostiosoite on piilotettu syvälle verkkosivuille. Seuraava hidaste on Chatbot, joka on liian usein tyhmä kuin saapas. Sen jälkeen vastusta tarjoavat rajoitetut puhelinajat, pitkät puhelinjonot ja jopa tyly asiakaspalvelu. Puhelinpalveluun jonottaminen voi pahimmillaan maksaa saman verran kuin virheellinen pysäköintivirhemaksu.
Kaiken kaikkiaan pysäköintifirman virhe voi kuluttaa asiakkaan arvokasta aikaa ja hermoja monia tunteja. Pysäköintifirmalle virheestä ei kuitenkaan koidu mitään kustannuksia. Asiaa ei usein kannata viedä oikeuteen korkeiden kulujen vuoksi.
Myös pysäköintifirmojen mobiilisovellukset ovat usein ongelma. Valinnat eivät tallennu, tai ne katoavat päivitysten yhteydessä. Virheiden raportointi sovellusten kautta on yhtä työlästä ja kallista kuin vääristä maksuista valittaminen. Vaikka arvokkaan virheraportin onnistuisi toimittamaan perille, siitä ei edes kiitetä.
Hotellimajoitukseen sisältyy usein pysäköinti, kun rekisterinumero ilmoitetaan vastaanottoon. Siitä huolimatta pysäköintifirmat saattavat yrittää kaksoislaskutusta – koska tästä ei seuraa sanktioita.
Reklamaation tekeminen pysäköintifirmalle on tehty tarkoituksellisesti hankalaksi. Se on usein pakko tehdä netissä, ja siihen vaaditaan tietoa, joka on jo valmiiksi yrityksen hallussa. Prosessi on tehty lähinnä asiakkaan simputtamiseksi ja lannistamiseksi.
On todella vaikea ymmärtää, miksi eduskunnan päättäjät ovat antaneet pysäköintiyhtiöille näin mittavat oikeudet. Tämä tuo mieleen jopa Kekkosen aikaiset katsastuskonttorien valtuudet, joiden kohdalla kilpailun vapauttaminen paransi palvelun tasoa valovuoden verran.
Pysäköintifirmojen virheiden raportoinnin tulee olla helppoa ja maksutonta. Ainoa tapa parantaa pysäköintipalvelujen laatua on lainsäädännöllisin keinoin säätää tuntuvia sakkoja pysäköintifirmoille niiden tekemistä virheistä.
Esimerkiksi kymmenen tuhannen euron sakko aiheettomasta pysäköintivirhemaksusta ryhdistäisi toimintaa välittömästi, varsinkin jos se maksetaan vahingon kärsineelle asiakkaalle.
Antti Roine
Ulvila
Tällä palstalla Suomenmaan lukijat voivat käydä avointa keskustelua mieltään askarruttavista ajankohtaisista aiheista. Toimituksella on oikeus editoida kirjoituksia. Voit jättää kirjoituksen osoitteessa: https://www.suomenmaa.fi/kategoria/mielipide/