Nyt tuli selvä viesti keskustan ryhmäjohdosta: Polttoaineverotukseen ei tiedossa lisäkiristyksiä – ”Emme anna yhtään periksi”

Politiikka

Uusia päätöksiä polttoaineiden verotuksen kiristämiseksi ei tehdä, keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Hanna-Leena Mattila lupaa.

Mattila korostaa, että tämä on koko eduskuntaryhmän yhteinen kanta.

– Polttoaineverotus on sellainen asia, missä emme anna yhtään periksi. Pidämme siitä kiinni, mitä hallitusohjelmaan on kirjattu.

Polttoainevero nousee ensi elokuussa arvonlisävero mukaan lukien noin 6,3 senttiä bensiinilitralta ja sekä dieselöljyn ynnä sitä korvaavien biopolttoaineiden osalta noin 6,9 senttiä per litra.

Päätös juontaa juurensa hallitusohjelmaan, jonka mukaan fossiilisten polttoaineiden verotusta korotetaan kuluttajahintojen ennustetun nousun mukaisesti 250 miljoonalla eurolla vaalikauden aikana.

Keskustassa nähdään, että polttoaineiden verotiukennukset saavat jäävät tähän.

Hallitus kokoontuu puimaan ilmastopolitiikkaansa ensi viikon alussa ”Oikeudenmukaisen siirtymän yhteiskokoukseen”.

Puolueiden on määrä tarkastella ilmastopäätöstensä aikataulua ja pohtia uusia keinoja päästöleikkausten saavuttamiseksi.  Hallitus on linjannut, että Suomi on hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä.

Keskustelua käydään epäilemättä myös liikenteen päästöistä.

Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Suna Kymäläisen (sd.) taannoinen Uutissuomalaisen haastattelu aiheutti levottomuutta etenkin keskustan kenttäväessä.

Kymäläinen totesi, että liikennepolttoaineiden verotusta voidaan joutua kiristämään. Toisaalta hän sanoi, ettei halua nostaa esille yksittäisiä asioita vielä tässä vaiheessa.

Keskustan puheenjohtaja, valtiovarainministeri Katri Kulmuni rauhoitteli väkeään viime viikolla eduskuntaryhmän ja puoluehallituksen yhteiskokouksessa.

Hän painotti, että keskusta on sitoutunut polttoaineverotuksen osalta vain hallitusohjelmakirjaukseen, jossa sovittiin inflaation mukaisesta korotuksesta.

Mattilan mukaan jo hallitusneuvotteluissa kävi ilmi, että esimerkiksi vihreiden kannat polttoaineverotukseen olivat keskustalaisesta näkökulmasta jyrkkiä.

Vaikka juuri ilmastopolitiikka on aiheuttanut kipinöintiä hallituksessa, Mattila ei halua spekuloida tulevan ilmastokokouksen ennakkoasetelmia.

– Polttoaineverotuksessa emme ala lipsua, mutta ilman muuta lähdemme avoimin mielin ilmastokokoukseen pohtimaan muita keinoja.

Eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja muistuttaa, että ilmastotoimiin tulee ryhtyä muillakin sektoreilla kuin liikenteessä.

Esimerkiksi runsaasti energiaa kuluttava teollisuus on merkittävä päästölähde.

Mattila iloitseekin teräsyhtiö SSAB:n lupauksesta, jonka mukaan yhtiö tuo markkinoille hiilidioksidipäästötöntä terästä jo vuonna 2026.

Kauppalehden mukaan SSAB:n Raahen tehdas on ollut monena vuotena suurin yksittäinen hiilidioksidipäästäjä Suomessa.

– SSAB:n terästuotannon päästöjen nollaaminen on esimerkki ratkaisukeskeisestä ilmastotoimesta, Mattila kehuu.