Mitä tapahtuisi, jos Musk omistaisi myös Tiktokia?
Viestinnän dosentti Salla-Maaria Laaksonen Helsingin yliopistosta pitää mielenkiintoisina huhuja, joiden mukaan sosiaalisen median palvelu Tiktokin Yhdysvaltain-toiminnat myytäisiin miljardööri Elon Muskille.
Myyntiaikeista kertoi tiistaina uutistoimisto Bloomberg lähdetietojensa perusteella. Tiktok on luonnehtinut näitä huhuja ”puhtaaksi fiktioksi”.
Laaksonen sanoo STT:lle, ettei hän sinänsä pidä ennenkuulumattomana sitä, että Musk omistaisi jatkossa viestipalvelu X:n lisäksi myös Tiktokia. Hän huomauttaa, että varsin paljon sosiaalisen median omistusta on keskittynyt myös Metan perustajalle ja toimitusjohtajalle Mark Zuckerbergille. Metan sosiaalisen median palveluita ovat Facebook, Instagram ja Whatsapp.
Toisaalta tilanne poikkeaa Laaksosen mukaan siinä, että Musk rakentaa myös poliittisia kytköksiä ja on antanut avoimen poliittisia lausuntoja paitsi Yhdysvaltojen myös esimerkiksi Saksan ja Britannian poliittisesta tilanteesta. Musk on Yhdysvaltojen tulevan presidentin Donald Trumpin tukija ja osa Trumpin tulevaa hallintoa.
– Tiktokin osto toisi hänelle lisää sitä globaalia poliittista vaikutusvaltaa, mistä hän nyt näyttäisi olevan jollakin kummallisella tavalla kiinnostunut, Laaksonen sanoo.
Laaksonen huomauttaa, että aiemmin sosiaalisen median yritykset ovat halunneet esiintyä puolueettomina, mutta nyt tilanne näyttää tältä osin muuttuneen.
Hän muistelee, että ennen kuin Musk osti Twitterin eli nykyisen X:n, sosiaalisen median omistajilla ei ajateltu olevan juuri valtaa sanella, mitä milläkin alustalla tapahtuu. Nyt on nähty, miten Musk on linjannut myös algoritmien toiminnasta.
Journalistiikan professori Turo Uskali Jyväskylän yliopistosta peräänkuuluttaa tutkijoilta ja muiltakin kriittistä pohdintaa siitä, mitä tällainen vallan keskittyminen tarkoittaisi käytännössä.
Uskali korostaa, että tässä tapauksessa valtaa käyttää sosiaalisen median yritys, ei journalistinen media. Journalistisessa mediassa on erilaisia eettisiä sääntöjä ja itsesääntelyä, mutta sosiaalisessa mediassa pelisäännöt ovat väljempiä eikä eettisyydestä tai totuudenmukaisuudesta välitetä.
– Sosiaalisen median alustat ovat aina itse pyrkineet siihen, että ne eivät halua olla mediayhtiöitä. Mutta heillä on kuitenkin aika paljon viestinnällistä valtaa, Uskali sanoo.
Hän pitää mahdollisena sitä, että sosiaalinen media alkaa entistä enemmän politisoitua. Uusia alustoja voi syntyä, kun käyttäjät siirtyvät pois nykyisiltä alustoilta, jos niiden sisältö ei politisoitumisen vuoksi miellytä.
Tietoa Tiktokin kohtalosta saataneen pian, sillä laki velvoittaa Tiktokin omistajan Bytedancen joko myymään Yhdysvaltain-toiminnot tai sulkemaan palvelun maassa kokonaan. Määräaika on ensi sunnuntaina.
Tiktok on vienyt asian Yhdysvaltain korkeimpaan oikeuteen, ja Trump on sanonut haluavansa lykätä palvelun kieltävää lakia.
Jos Tiktokin Yhdysvaltain-toiminnot suljetaan, sen merkitys voi on suuri ainakin hetkellisesti, arvioi Uskali. Hän huomauttaa, että Tiktokin rooli Yhdysvalloissa on kasvanut todella nopeasti.
– Siellä etenkin nuoret saavat suurimman osan esimerkiksi uutistiedostaan Tiktokin kautta, Uskali sanoo.
Laaksonen huomauttaa, että Yhdysvaltain-toimintojen sulkemisen myötä loppuisivat todennäköisesti myös yhdysvaltalaisten tuottamat sisällöt, joilla on suuria globaaleja yleisöjä.