Matti Vanhanen Malmilla: Pienilmailulla valtava mahdollisuus, mutta Helsinki hylkää tilaisuutensa
Helsinki on hukkaamassa tilaisuutensa pienilmailun uusiin mahdollisuuksiin, arvioi keskustan kansanedustaja Matti Vanhanen.
Vanhanen muistutti Malmin lentoaseman 80-vuotistapahtumassa, että jos sähkön tulo lentotoimintaan pudottaa polttoainekustannukset muutamaan prosenttiin nykyisestä kerosiinin hinnasta ja moottoreiden huoltokustannukset kymmenesosaan nykyisestä, tällainen tekniikka varmasti ottaa paikkansa.
– Meillä siis on edessämme näkymä pienempien lentokoneiden käytön kustannusten ehkä merkittäväkin aleneminen ja samaan aikaan syntyy ehkä kyky entistä paremmin tavoittaa maksavat asiakkaat käyttämään osana joustavia ja nopeita matkaketjujaan myös taksilentotoimintaa.
Vanhanen huomautti, että Suomessa on 70-80 toimintaan soveltuvaa lentopaikkaa ympäri maata.
– On jotenkin hullua ja anteeksiantamatonta, että juuri tällaisen kehitysvaiheen alla, ratkaisevalla hetkellä tärkein lentopaikka jouduttaisiin sulkemaan.
Vanhasen mielestä kyse on siitä, onko Helsingillä halua ja ymmärrystä olla kehittämässä edellytyksiä tulevaisuuden liikenneratkaisuille.
– Suomen hallitusta seurataan uteliaan myönteisesti muualla maailmassa älyliikenteen tarpeisiin tehdyistä lainsäädäntöratkaisuistamme. Kunpa koko julkinen sektorimme ymmärtäisi saman ja olisi yhtenä kokonaisuutena tukemassa samaa.
Vanhasen mukaan uuden merkittävän palveluliiketoiminnan kehittyminen Suomessa on vaikeaa, ellei Helsingin seutu ole siinä mukana.
– Jos lähin käyttökelpoinen kenttä aikatauluttomalle lentoliikenteelle on 150 kilometrin päässä, niin ei silloin synny palvelua. Olen teknologiaoptimisti ja tälle optimismille on katetta. Kehitys on nopeaa.
Malmin lentoaseman rooli syrjäisen Suomen nivomisessa kansainväliseen yhteistyöhön ja kauppaan on Vanhasen mukaan ollut historiallinen. Tänään se on arkkitehtuurin kannalta merkittävä kokonaisuus edustaen yhtenä ainoista koko maailmassa lentoliikenteen alkuaikojen kulttuurihistoriallista perinnettä toimivana kenttänä.
– Olen aikaisemminkin sanonut, että kulttuurihistoriaa ei todellakaan vaalita sillä, että tämä kaunis asemarakennus on tulevaisuudessa asuntoalueen keskellä jokin lentoravintola ja viereinen hangaari DC3-kirpputori. Kulttuurin vaalimista on se, että säilyy tunne tuulen heiluttaessa lippuja, potkureiden äänestä, tulijoista ja lähtijöistä, saattajista ja odottajista, ihmisistä huoltamassa koneita ja siitä tunteesta, että täältä pääsee mihin vain.
Vanhanen pitää Helsingin vastuuta jatkon kannalta ensisijaisena.
– Helsinki on ainoa, jonka alueella on jo valmis tila, rakennukset ja luvat. Kyse on siitä, riittääkö Helsingissä kyky asettaa erilaisia maankäyttötarpeita oikealla tavalla puntariin. Liikennetarpeitakin varten on osoitettava maa-alueita ja tässä mielessä Malmi on osa maanlaajuista verkostoa, jota ilman muu verkosto jää torsoksi.