Mainostulot siivittivät Facebookin tuplaamaan tuloksensa – yhtiö varoitti kasvun hidastuvan
Yhteisöpalvelu Facebook tuplasi tuloksensa huhti–kesäkuussa viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna.
Voitto oli 10,4 miljardia dollaria yhtiön 29 miljardin dollarin liikevaihdolla. Facebookin mukaan hyvää tulosta siivitti erityisesti mainostulojen lisääntyminen.
– Meillä oli vahva vuosineljännes, ja jatkamme työtämme bisnesten kasvun tukemisessa ja ihmisten yhdistämisessä, sanoi Facebookin toimitusjohtaja Mark Zuckerberg tiedotteessa uutistoimisto AFP:n mukaan.
Facebookin käyttäjämäärä kasvoi vuoden takaisesta seitsemällä prosentilla 2,9 miljardiin käyttäjään, minkä lisäksi noin 3,5 miljardia ihmistä käyttää ainakin yhtä Facebookin omistamista muista sovelluksista. Näitä ovat esimerkiksi kuvapalvelu Instagram, viestipalvelu Whatsapp ja Facebookin Messenger.
Hyvästä tuloksesta huolimatta yhtiö varoitti, että tulevina kuukausina kasvu on luultavasti hitaampaa. Syynä on Applen yhtiön älypuhelinten käyttöjärjestelmään tekemä päivitys, joka voi haitata Facebookille olennaista mainosten kohdentamista.
– Tämä on ollut hyvin haastavaa mainostajille, ja työskentelemme heidän kanssaan näiden muutosten kohtaamiseksi, Facebookin talousjohtaja David Wehner sanoi.
Facebook ja monet muut teknologiajätit ovat myös joutuneet esimerkiksi Yhdysvalloissa kritiikin alle merkittävän kokonsa vuoksi.
Zuckerberg puolestaan sanoi sijoittajapuhelussa, että yhtiö keskittyy edistämään verkkokauppaa ja tapoja, joilla ihmiset voivat ansaita tekemästään verkkosisällöstä. Yhtiö myös kehittää niin kutsuttua metaversumia, josta on uumoiltu nykymuotoisen internetin seuraajaa.