Luomun myynti harppasi koronavuonna uuteen ennätykseen – näitä tuotteita myytiin eniten

Luomu

Luomun myynti jatkoi vuonna 2020 vahvaa kasvuaan edellisvuosien tahtiin ja kokonaismyynti oli ensimmäistä kertaa yli 400 miljoonaa euroa, tiedottaa luomualan yhteistyöjärjestö Pro Luomu.

Myynti lisääntyi 9,7 prosenttia edellisvuodesta.

Myydyimmät luomutuotteet olivat banaanit, kananmunat, maito, kahvi ja jauheliha. 

Poikkeuksellisena koronavuonna eniten myyntiään kasvattaneita luomutuoteryhmiä olivat jauhot, makeuttaminen ja maustaminen. 

– Kotona vietetty aika lisäsi ruuanlaittoa ja leipomista ja sai jopa hapanjuurileivonnan trendaamaan. Nämä trendit näkyivät vahvasti myös luomumyynnin kasvussa, Pro Luomun toiminnanjohtaja Aura Lamminparras kertoo tiedotteessa.

Luomutuoteryhmien laskijoita olivat puolestaan jogurtit, rahkat ja muut välipalatuotteet sekä tuoreet leivät. 

Kokonaismyynnistä luomun osuus on alle kolme prosenttia. Pro Luomun mukaan tilannetta selittää luomun pieni osuus lihavalmisteissa ja tuoreissa leipomotuotteissa, jotka ovat molemmat myynniltään suuria tuoteryhmiä. 

Järjestön mukaan luomun markkinaosuuden kasvattamiseksi tarvittaisiin lisää tuotekehitystä ja uusia tuotteita erityisesti leipiin, makkaroihin ja leikkeleisiin.

– Ilmaston rinnalle on keskusteluun nousemassa luonnon monimuotoisuus. Koska luomu tutkitusti edistää monimuotoisuutta, se vahvistanee luomun kysyntää entisestään, Lamminparras pohtii.