Lakiluonnos: Yliopistot voisivat ulkoistaa noin puolet opetuksesta – Professoriliitto takajaloillaan
Jos puolet yliopistotutkinnon opinnoista järjestetään esimerkiksi ammattikorkeakoulussa, perustuuko opetus enää yliopistolain mukaisesti tutkimukseen?
Tämä ja moni muu kysymys vaatii vielä vastauksia ennen kuin yliopisto-opetusta uudistava laki voitaisiin ottaa käyttöön, sanoo Professoriliiton puheenjohtaja Kaarle Hämeri.
Helsingin Sanomat uutisoi lauantaina lakiluonnoksesta, jonka mukaan yliopistot voisivat vastedes hankkia lähes puolet koulutusvastuuseensa kuuluvan tutkinnon pakollisista opinnoista esimerkiksi ammattikorkeakoululta.
Hämerin mukaan pitäisi vielä tarkentaa, kuinka paljon opetusta voidaan hankkia ulkopuolelta. Noin puolet kuulostaa isolta prosenttimäärältä.
– Jos ajatellaan opiskelijan näkökulmasta, että hänelle ilmoitetaan, että puolet opinnoista tehdäänkin toisaalla. Onko se sitten sen hengen mukaista, johon opiskelija on kuvitellut tulevansa, Hämeri pohtii.
Hämeri sanoo, että lakiluonnosta on valmisteltu hiljaa ja Tampere3-hankkeen takia kiireellä. Tampere3 yhdistäisi Tampereen yliopiston ja teknillisen yliopiston sekä Tampereen ammattikorkeakoulun.
Laki kuitenkin koskisi kaikkia korkeakouluja, joten Hämerin mukaan isosta muutoksesta pitäisi käydä laajempaa keskustelua.
– Voitaisiin harkita, että lakia täsmennettäisiin niin, että se olisi sallittua niiden korkeakouluyhteisöjen sisällä, jotka muutenkin tekevät yhdessä asioita. Että niiden sisällä se olisi tavallaan sallittua. Pitäisi miettiä, voiko se olla täysin vapaata vai pitäisikö sitä hieman rajata.
Ylijohtaja Tapio Kosunen opetus- ja kulttuuriministeriöstä vakuuttaa Helsingin Sanomille, ettei duaalimalli katoa uudistuksen myötä, vaan yliopistoilla ja ammattikorkeakouluilla säilyisi yhä omat lakinsa ja rahoituksensa.
– Ja tuskin missään hyödynnettäisiin opintojen hankintaa maksimimäärään asti, Kosunen sanoo lehdelle.
Lehden mukaan lakiluonnoksen perusteluihin on nyt myös kirjattu, että yliopistojen tulee huolehtia opetuksen korkeasta tasosta ja tutkimuksen riittävästä yhteydestä opetukseen vastakin.