"Kuukausien vaikuttamistyö tuotti erinomaisen lopputuloksen Suomelle", suitsuttaa Elsi Katainen – EU-parlamentti hyväksyi selvin luvuin elintärkeän talvimerenkulun erityisaseman
Euroopan parlamentti on hyväksynyt kantansa merenkulun päästövähennyksistä säätävään FuelEU Maritime -asetukseen tänään keskiviikkona Strasbourgin täysistunnossa äänin 451 puolesta, 137 vastaan (54 tyhjää).
Parlamentti huomioi näin Suomen vientiteollisuudelle elintärkeän talvimerenkulun erityisaseman, kun jäsenmaat velvoitetaan viiden vuoden välein yhä tiukempiin merenkulun päästötalkoisiin.
Ryhmänsä neuvottelijana asetuksessa toiminut Elsi Katainen (kesk./Renew Europe) iloitsi tuoreeltaan äänestystuloksen varmistuttua.
– Kuukausien vaikuttamistyö tuotti erinomaisen lopputuloksen Suomelle, kun saimme parlamentin enemmistön ymmärtämään pohjoiset olosuhteet merenkulussa. Parlamentin linjaus on iso korjaus komission esitykseen, joka aiheuttaisi Suomen vientiteollisuudelle miljardilaskun. Näin kilpailukykymme turvataan, kun merenkulkuala tulee kokemaan historian suurimman muutoksen, Katainen painottaa tiedotteessaan.
Meriliikenteen päästövähennyksiä tehdään EU:ssa siksi, että noin 98 prosenttia laivoista kulkee edelleen fossiilisilla polttoaineilla.
FuelEU Maritime -asetus on merenkulkusektorin vihreän siirtymän kannalta mullistava, sillä se pyrkii edistämään uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käyttöä ja siten vähentämään meriliikenteen kasvihuonekaasupäästöjä. Parlamentti ehdottaakin päästöjen laskemista jopa 80 prosentilla vuoteen 2050 mennessä.
Elsi Kataisen mukaan nyt ollaan erittäin laajan mutta väistämättömän murroksen äärellä, jossa EU näyttää suuntaa koko maailmalle.
– Lainsäätäjien tehtävä on tarjota varustamoille, satamille ja koko merenkulkualalle vakaa ja selkeä näkymä sektorin tulevaisuuteen. Vain siten voi syntyä uusia innovaatioita ja uutta liiketoimintaa. Tarvitsemme käyttöön kaikki kestävät ratkaisut uusista vetypohjaisista polttoaineista nesteytettyyn biokaasuun ja uusiin tuulimekaniikkaa hyödyntäviin innovaatioihin, satamien maasähkövalmiutta unohtamatta, hän linjasi täysistuntokeskustelussa.
Suomi on riippuvainen merenkulusta viennin ja huoltovarmuuden takia. Suomen merillä seilaavien laivojen on oltava jäävahvisteisia, mikä tekee niistä raskaampia ja siten ne myös kuluttavat enemmän polttoainetta ympäri vuoden.
Liikenne- ja viestintäministeriö on laskenut, että mikäli talvimerenkulkua ei huomioitaisi merenkulkuasetuksessa, kulut Suomen viennille nousisivat vuosien kuluessa jopa miljardiluokkaan, kun päästövelvoitteet ajan myötä kiristyvät.
Nyt hyväksytyssä kannassa parlamentti huomioikin Kataisen mukaan tämän kompensoimalla jäävahvisteista johtuvat suuremmat päästöt.
– Läpi mennyt ratkaisu on Suomen linjausten mukainen. Olen kiitollinen laajalla rintamalla tehdystä yhteistyöstä prosessin eri vaiheissa, keskustameppi Katainen kertoo lakineuvottelujen taustoista.
Seuraava etappi lainsäädäntötyössä on loppuneuvottelu komission ja jäsenmaiden kanssa.
– Haluan asettaa parlamentin ykkösprioriteetiksi sisämarkkinoiden reilut pelisäännöt, mihin talvimerenkulun erityisasema kuuluu, Katainen kertoo seuraavista askelista.
FuelEU Maritime -asetuksen lopullisista yksityiskohdista sovitaan jäsenmaiden, EU-parlamentin ja komission välisissä kolmikantaneuvotteluissa, jotka alkavat syksyn aikana.