Kiinnostaako nykytaide? Ehkä kannattaisi, sillä uuden tutkimuksen mukaan se kehittää kykyjä pärjätä maailmassa
Nykytaiteen teosten tarkastelu ja tulkinta sekä taiteen tekeminen auttavat oppimisessa ja oman itsensä ymmärtämisessä. Näin kertoo tuore väitöstutkimus.
Filosofian ja kauppatieteiden maisteri Päivi Venäläisen taidekasvatuksen väitöskirja tarkistetaan Jyväskylän yliopistossa 11. lokakuuta.
Venäläisen mukaan oppiminen on mahdollista nykytaiteen kautta, koska nykytaiteeseen sisältyy sekä tuttuja että outoja asioita.
– Nämä piirteet saavat aikaan ihmettelyä, erilaisia tunteita, ongelmanratkaisutilanteita ja selitysten muodostamista, Venäläinen sanoo Jyväskylän yliopiston tiedotteessa.
Venäläisen mukaan nykytaide yhdistelee elämän eri alueita ja sen kautta voi löytää yhtymäkohtia omaan elämään sekä soveltaa jo opittuja tietoja ja saatuja kokemuksia.
Tutkimuksen mukaan oppimistulokset voivat olla vaikeasti arvioitavissa, toisaalta oppimista tapahtuu huomaamatta.
– Nykytaide on kiertotien pedagogiikkaa: kun pyrkii ottamaan haltuun nykytaidetta, harjoittelee ottamaan haltuun maailmaa sekä itseään ihmisenä, Venäläinen sanoo.
Venäläisen tutkimus pyrkii tarjoamaan konkreettisia ajattelun malleja, jotka auttavat käsittämään ja käsittelemään nykytaidetta oppimisen näkökulmasta.
Mallien on tarkoitus rohkaista purkamaan nykytaidetta osatekijöihin ja löytämään itselle tai tiettyyn yhteyteen sopivan väylän toimia nykytaiteen kanssa.
Tutkimuksen on tarkoitus toimia myös työkaluna kasvattajille.
– Kuvaamalla nykytaiteen oppimiseen liittyviä piirteitä tutkimus tukee näkemystä, että taiteellinen toiminta on yksi ihmisen luontaisista käyttäytymisen muodoista ja kehittää kykyjä pärjätä maailmassa, tiedotteessa sanotaan.