Kiinan TV-kanavat tempautuivat mukaan puuvillariitaan – seuraukset tahattoman koomisia
Kiinalaiset TV-kanavat ovat ryhtyneet sumentamaan ohjelmissaan länsimaisten merkkien logoja, kertoo BBC.
Kyse on tuenosoituksesta Xinjiangin maakunnan puuvillatuotannolle, jota kansainvälinen media ja järjestöt ovat pitkään kritisoineet.
Myös monet yritykset, kuten vaatejätti H&M ovat esittäneet huolensa Xinjiangin uiguurien ihmisoikeustilanteesta ja tiedoista, joiden mukaan Kiina käyttää vähemmistökansaa pakkotyövoimana puuvillatuotannossaan.
Kiina on käynyt äkäisiin vastatoimiin viime viikkoina roihahtaneessa ihmisoikeus- ja kauppakiistassa. Sen mukaan Xinjiangissa ei käytetä pakkotyövoimaa.
Nyt monet länsimaiset tuotemerkit ovat joutuneet Kiinassa boikotoinnin kohteiksi. Asenneilmaston muutos näkyy myös suosituissa kiinalaisissa televisio-ohjelmissa.
BBC:n mukaan länsimaisten brändien logojen sumentaminen on johtanut tahattoman koomisiin lopputuloksiin. Eräässä ohjelmassa laulajat ja näyttelijät näyttävän leijuvan, sillä heidän kenkänsä on sumennettu.
Sumentamispolitiikka on lisäksi johtanut ohjelmien julkaisuaikataulujen venymiseen.
Esimerkiksi erään suositun tositelevisio-ohjelman näyttäminen lykkääntyi kahdella päivällä, sillä jopa 50 kilpailijan vaatteet oli päätetty sensuroida.
Kiista uiguurien asemasta on johtanut joidenkin länsimaisten yritysten verkkokauppojen sulkemiseen Kiinassa. Niiden tuotteita ei välttämättä löydy myöskään muista verkkokaupoista.
Vastakkainasettelusta ovat kärsineet esimerkiksi urheilumerkit Adidas, Nike ja Puma.
Länsimaisessa sosiaalisessa mediassa brändien sensuroimisesta on revitty huumoria, mutta osa kokee myös myötätuntoa niitä kiinalaisia editoijia kohtaan, jotka joutuvat painamaan ympäripyöreää päivää.
Muotimerkkien sumentaminen on jatkoa pitkälle sensuroinnin perinteelle.
Aiemmin Kiinan TV:ssä on sumennettu muun muassa tatuointeja, rintavakoja ja hip-hop-kulttuuriin liittyvää symboliikkaa.