Keskustaopiskelijat muistuttaa koulutuksen saavutettavuuden tärkeydestä: "Uuden oppiminen ei ole nuorten ja korkeasti koulutettujen yksinoikeus"
Keskustaopiskelijat esitti jo viime vuonna, että Suomeen laaditaan seuraavalla hallituskaudella koulutuksen saavutettavuussuunnitelma.
Tavoitteena olisi kerätä tieto koulutuksen saavutettavuuden haasteista yhteen suuunnitelmaan, johon kirjataan tavoitteet, toimenpiteet ja mittarit tavoitteiden seuraamiseksi.
Keskustaopiskelijat esittääkin nyt kannanotossaan, että yksi ensimmäisen saavutettavuussuunnitelman tavoitteista on elinikäisen oppimisen esteiden poistaminen.
– Uuden oppiminen ei ole nuorten ikäluokkien yksinoikeus. 50-vuotiaan on pystyttävä päivittämään osaamistaan samalla tavalla kuin kolmekymppisen. Suomi ei saa jumittua ajatukseen, että opiskelu päättyy ensimmäiseen tutkintoon. Oikeus oppia on elinikäinen, huomauttaa Keskustaopiskelijoiden varapuheenjohtaja Emmi Paajanen.
Elinikäisessä oppimisessa korostuvat Keskustaopiskelijoiden mukaan erityisesti joustavat opiskelumahdollisuudet.
Järjestön alkuvuodesta esittämä verkkokorkeakoulu palvelee etenkin korkeasti kouluttautuneiden joustavia mahdollisuuksia osaamisen päivittämiseen.
Elinikäisen oppimisen ratkaisuja täytyisi Paajasen mielestä kehittää myös matalammin kouluttautuneille.
– Tilanteessa, jossa henkilöllä on kenties kokopäivätyö, perhe ja muu elämä pyöritettävänä, voi opiskelu muodostua liian haastavaksi. Nykyinen, pääsykokeisiin ja tutkintoihin perustuva kankea järjestelmä ei ole omiaan kannustamaan uuden oppimiseen, hän muistuttaa.
Opintoja tulisi voida Paajasen mukaan suorittaa työelämän ohessa joustavasti lyhyissä moduuleissa, joista saa osaamissertifikaatin.
– Tällaiset moduulit voisivat lisätä työntekijän osaamista esimerkiksi johtamisessa, koodaamisen alkeissa tai tietotekniikassa. Yksi vaihtoehto on myös lyhyet, noin vuoden mittaiset opinto-oikeudet, jonka aikana voi suorittaa laajemmin osaamista täydentäviä opintoja, hän ehdottaa.
”