Julkisilla digipalveluilla ei saatu tavoiteltuja säästöjä
Julkisilla digipalveluilla ei ole saavutettu tavoiteltuja säästöjä, arvioi Valtiontalouden tarkastusvirasto.
VTV:n mukaan sähköisten asiointipalvelujen kustannuksia ja hyötyjä ei ole osattu ennakoida luotettavasti. Myös asiakaslähtöisyydessä on parannettavaa. Hallinnon tarpeista lähtevä ajattelu on tuottanut sellaisiakin palveluja, joille ei ole löytynyt luontevaa käyttöä, virasto moittii.
Esimerkiksi vuonna 2011 käyttöön otetun Kansalaisen asiointitilin käyttö on jäänyt vähäiseksi. Virasto laskee, että yhden tililtä lähetetyn viestin hinnaksi tuli vuosien 2011–14 kulutasolla noin 17 euroa.
Valtiovarainministeriön vetämiin sähköisen asioinnin hankkeisiin on suunnattu 10 vuodessa noin 200 miljoonaa euroa.
Lisäksi eri virastoilla ja laitoksilla on ollut omia sähköisen asioinnin hankkeita.