Ilmastoministeri liikennepäästöjen vähentämisestä Uudelle Suomelle: "Hintaohjausta pitää pystyä käyttämään"
Ilmastoministeri Krista Mikkosen (vihr) mielestä kansallisen tieliikenteen päästökaupan valmistelua on syytä jatkaa Suomessa, kertoo Uusi Suomi.
– Tällä hetkellä näyttää siltä, että EU:n laajuiselle tieliikenteen päästökaupalle ei ole laajaa tukea, Mikkonen sanoo.
EU-komissio ehdotti tieliikenteelle omaa päästökauppaa yhtenä ilmastotoimena osana heinäkuussa julkaistua laajaa ilmastopakettia, jonka avulla on tarkoitus vähentää EU:n päästöjä 55 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.
– Saksassa on jo oma kansallinen päästökauppansa, tosin vähän erityyppinen kuin mitä me olemme ajatelleet. Joka tapauksessa maiden on itse varauduttava, jos he haluavat käyttää päästökauppaa instrumenttina, Mikkonen sanoo.
Kansallinen tieliikenteen päästökauppa on mukana hallituksen keinovalikoimassa liikenteen päästöjen puolittamiseksi, mutta se on tarkoitus ottaa käyttöön vasta, jos liikenteen päästöjä ei saada muilla tavoilla leikattua.
Suunnitteilla olevassa päästökauppajärjestelmässä polttoaineen jakelija ostaisi valtiolta säännöllisesti järjestettävistä huutokaupoista myytävää fossiilista polttoainemäärää vastaavan hiilisisältöön sidotun jakeluoikeuden. Huutokaupattavien oikeuksien määrä vähenisi vähitellen. Käytännössä tämä tekisi fossiilisten polttoaineiden käytöstä kalliimpaa ja vähemmän houkuttelevaa.
Mikkonen uskoo keskustelun liikenteen ja muista niin sanotun taakanjakosektorin päästöistä jatkuvan ensi keväänä, kun arviot hallituksen ilmastotoimien vaikutuksista ovat valmistuneet.
– Kyllä varmasti myös taakanjakosektorilla pitää pystyä käyttämään hintaohjausta.
Muissa hallituspuolueissa uutta päästökauppaa on oltu ennemmin hautaamassa.