IL tenttasi puolueita polttoaineen hinnoista – ammattidiesel saa kannatusta, mutta yksi puolue ostaisi öljyn suoraan Venäjältä
Iltalehti on tentannut puolueiden näkemyksistä polttoaineiden hintojen noususta ja siitä, mitä nämä aikovat tehdä sille ettei kallistuva polttoaine iske esimerkiksi ruoan hintaan.
Puolueiden välillä on suuria eroja erityisesti sen mukaan miten ne suhtautuvat liikenteen tuottamiin päästöihin ja eri verotusmuotoihin.
Ääripäätä puolueista edustaa Vapauden liitto, joka on valmis unohtamaan jopa Venäjä-pakotteet.
– Raakaöljyä ja dieseliä voisi ostaa sieltä, mistä halvimmalla saadaan, eli Venäjältä. Sen sijaan, että Venäjä myy öljynsä Saudi-Arabialle, joka voi siten myydä omaansa enemmän ja kalliimmalla meille, kuuluu puolueen karu vastaus.
Keskustan mielestä dieselautojen käyttövoimavero tulisi poistaa tavarankuljetusten kustannusnousun hillitsemiseksi, koska sille ei enää nykyhinnoin ole perusteita.
– Ammattiliikenteelle kohdistettu ns. ammattidiesel pitää ottaa käyttöön viipymättä, kun sitä koskeva selvitys on valmistunut, keskusta ehdottaa.
Keskusta toteuttaisi myös ulkomaiselta raskaalta liikenteeltä perittävän niin sanotun vinjettimaksun, jos siihen saadaan toimiva malli. Lisäksi puolue haluaa jatkaa polttoaineen biojakeluvelvoitteen alempaa tasoa, jos biojakeen osuuden nostaminen korottaa polttoaineen hinnan kohtuuttomuuksiin.
Suurimmista oppositiopuolueista niin kokoomus kuin perusssuomalaisetkin kannattaa keskustan tavoin ammattidiesel-veronpalautuksen käyttöönottoa.
Lisäksi kokoomus kannattaa puhtaan liikennesähkön lisäämistä jakeluvelvoitteeseen, jotta myös liikennesähköllä voidaan jatkossa täyttää jakeluvelvoitetta.
Perussuomalaiset puolestaan korostaa uusien ilmastotoimien pysäyttämistä pakittamalla jakeluvelvoitteesta ja tyrmäämällä polttoaineiden päästökaupan.
Pääministeripuolue SDP vetoaa useisiin vime aikoina tehtyihin määräaikaisiin toimiin, joilla vastataan energian hintojen nousuun ja harkitsisi myös ammattidieselin käyttöönottoa tulevalla hallituskaudella.
Vasemmistoliitto hyväksyy niinikään ammattidieselin kaltaiset muutokset ja edistäisi raskaassa liikenteessä fossiilisista polttoaineista luopumista tukemalla siirtymää sähkö- ja kaasukäyttöisyyteen.
Vihreät pienentäisi kumipyörien roolia tavarakuljetuksissa parantamalla ja rakentamalla lisää raideinfraa. Fossiilisen dieselin kulutuksen subventointi ei ole vihreiden mielestä kuitenkaan erityisen hyvä tapa vastata kustannusten nousuun, vaan siihen purisi heidän mielestään paremmin esimerkiksi vähittäistavarakaupan kilpailun terävöittäminen.