Eduskunta kiitteli vihatun taksiuudistuksen korjaussarjaa ja ruoski itseään – "Vapautimme liiaksi taksialaa sääntelystä"
Kansalaisia laajalti suututtaneen Sipilän hallituksen taksiuudistuksen ”korjaussarja” sai lähetekeskustelussa vuolaat kiitokset koko eduskunnan leveydeltä.
Yksituumaisuutta ja nöyryyttä edisti se, että nyt oppositiossa istuvat perussuomalaiset ja kokoomus olivat viime vaalikaudella itse hallituksessa ajamassa uudistusta läpi keskustajohtoisessa hallituksessa. Syyllisiä ei juurikaan osoiteltu.
Kokoomuskonkari Ben Zyskowicz ei möhläystä selitellyt.
– On myönnettävä, että viime eduskunta teki virheen, minä muiden mukana teimme virheen. Vapautimme liiaksi taksialaa sääntelystä, ei ollut tarkoitus esimerkiksi vapauttaa joitakin väärin toimivia taksinkuljettajia verojen maksusta, vaikka uudistus on sellaistakin tilannetta edistänyt.
Zyskowicz piti erinomaisena, että uudistusesitys on nyt tullut, ja muun muassa valvontaa ja koulutusta lisätään.
Säkkiin ja tuhkaan asiassa sonnustautui myös perussuomalaisten Leena Meri.
– Itse olin täällä viime vaalikaudella, ja täytyy myöntää, että tämän ryhmämme ”harhaanjohtajan” johdolla olimme tässä mukana, Meri tunnusti.
Uudistusta oppositiosta myös viime vaalikaudella seuranneiden kristillisdemokraattien Sari Essayah saattoi kuitata uudistuksen sudeksi jo syntyessään.
– Todellakin kun samanaikaisesti purettiin määräsääntelyä, päivystysvelvoitetta, hintasääntelyä ja koulutusvelvoitetta, niin kyllähän sen tietää, että totaalinen kaaos saatiin aikaan taksimarkkinoille, hän tiivisti.
Harakan korjaussarjassa esitetään, että taksien pitäisi käyttää verovalvontaa varten joko taksamittaria tai muuta laitetta tai järjestelmää. Tiivis yrittäjäkoulutus ja koe tulisivat pakollisiksi.
Taksiliikenneluvan myöntämine edellyttäisi Y-tunnusta ja taksissa tulisi aina olla mukana jäljennös taksiliikenneluvasta. Takseilta edellytetään jälleen myös valaistua taksikylttiä.
Turvallisuutta pyrittäisiin parantamaan täsmentämällä taksinkuljettajan kokeen vaatimuksia ja lisäämällä lakiin sääntelyä kokeessa todetun vilpin seurauksista.
– Näin koe mittaisi entistä paremmin kuljettajan osaamista ja ammattitaitoa. Tärkeää on, että lakiin lisättäisiin myös säännös erityisryhmien kanssa toimivien kuljettajien koulutuksesta. Koulutus olisi vapaaehtoinen, mutta siitä tulisi varmaankin normi julkisten kilpailutusten vaatimuksiin, Harakka selvitti.
Taksikyydeissä olisi myös käytettävä tiettyä hinnoittelurakennetta ja esitettävä etukäteen esimerkkimatkan hinta. Taksamittari vaaditaan, jos taksikyydin hinta ei ole kiinteä.
Hallitus esittää myös, että koti- ja matkailupalveluyritysten kuljetustoimintaan ei vaadittaisi jatkossa taksiliikennelupaa turhan byrokratian välttämiseksi ja yritysten kannustamiseksi kehittämään palvelujaan.
Harakkaa evästettiin keskustelussa puuttumaan myös joihinkin epäkohtiin, joita paikkauksen jälkeen ehkä edelleen jää.
Keskustan Jouni Ovaska piti kuljettajien kielitaidottomuutta ja kehnoa paikallistuntemusta tyrmistyttävänä.
– Itse voin kyllä takapenkiltä lukea Google Mapsia ja antaa ohjeita taksikuskeille, mutta miten käy vanhusten kohdalla? Tällä hetkellä kuski monessa kohtaa saattaa istua ja katsella, kun mummo yrittää kassejansa kantaa ja tuoda sinne autoon.
Ovaska sanoi olevansa huolissaan erityisesti vanhuksista.
– On tullut itsellekin vastaan täällä Helsingissä, kun olen kysynyt, että pääseekö Senaatintorille, niin kuski on kysynyt, onko se Helsingissä. Tässä vaiheessa alkaa miettiä, onko siinä koulutuksetkaan menneet ihan kohdilleen.
Ovaska kysyi Harakalta myös, lopettaako esitys tolpilla käytävät taksisodat. Asiasta huomauttivat muutamat muutkin edustajat.
Perussuomalaisten Riikka Purra luonnehti Helsingin Asema-aukion muistuttavan ”enemmän Lähi-Idän toreja kuin suomalaista pääkaupunkia”. SDP:n Aki Lindén luonnehti Purran kuvausta erinomaisen osuvaksi.
Harakka myönsi ongelman ja tarjosi siihen niin sanottua luovaa ratkaisua.
– Siinä täytyy kyllä ihan liikenne- ja viestintäministerin ehkä varautua tekemään kuntalaisaloite sen eteen, että Helsingin kaupungin järjestyssääntö puuttuisi asiaan.
Keskustan ryhmäpuheenjohtaja Antti Kurvinen piti tärkeänä, että niin sanotut Kela-kyydit, eli vanhusten, vammaisten ja sairaiden henkilöiden kuljetukset erilaisiin palveluihin, saadaan toimimaan.
Kurvinen huomautti että maakunnissa on keskusteltu melko paljon Kelan kilpailutuksista, joita on kaatunut markkinaoikeudessa ja jouduttu uusimaan.
Harakka totesi, että Kela-kyydit ja koulukyydit eivät kuulu hänen ministeriönsä vastuulle. Hän muistutti kuitenkin, että kuntien on mahdollista edellyttää taksien kilpailutuksissa päivustysvelvollisuutta.