Berner yhdistelisi julkisia ja yksityisiä liikkumisen palveluja: "Tulevaisuuden liikenne tarvitsee saumattomia matkaketjuja"
Kaikki tärkeät lait on käyty läpi ja uudustettu tällä hallituskaudella ja säädöksiä on sujuvoitettu palvelemaan tavallista liikenteenkäyttäjää, sekä yrityksiä, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) kuvaa hallituksen toimia liikennepolitiikassa.
Bernerin mukaan ihmisten ja tavaroiden liikkumisessa on käynnissä murros.
– Tulevaisuudessa puhutaan kuljetuksen sijaan liikkumisen palveluista. Liikkumisen palvelut voivat sisältää sekä erilaisten ihmisten tarpeet, että samalla tavarankuljetukset. Esimerkiksi taksit voivat tulevaisuudessa tarjota muitakin liikkumisen palveluita perinteisten taksipalvelujen lisäksi.
Berner kertoi liikenteen normienpurusta keskustan eduskuntaryhmän tilaisuudessa eduskunnan kansalaisinfossa keskiviikkona. Bernerin mukaan ”saumattomista matkaketjuista”, joissa julkiset ja yksityiset palveluntarjoajat löytävät toisensa, tulee saada sujuva julkisen matkajärjestelmän kokonaisuus.
– Uudistunut liikennepalvelulaki kokoaa kaikki liikkumismuodot samaan lainsäädäntöön. Digitalisaation, automatisaation ja päästöjen vähentämisen kysymykset on huomioitu, kun valmistaudumme tulevaan, Berner kuvailee.
Ministerin mukaan saumattomat matkaketjut voivat tarkoittaa esimerkiksi sitä, että pyöräilijä pääsee helposti linja-autoon pyöränsä kanssa ja jatkamaan siitä taas matkaa.
Liikkumisen palveluja jo nyt yhteen sovellukseen kokoava Whim-palvelu on sovelluksen kehittäneen MaaS Global-yrityksen maajohtaja Jarkko Jaakkolan mukaan jo vastannut saumattomien matkaketjujen tarpeeseen.
– Tarkoitus on, että samasta sovelluksesta saa kiinteällä kuukausimaksulla kaikki liikkumisen palvelut. Whim toimii jo Helsingissä ja tarkoitus on laajentaa paitsi muihin Suomen kaupunkeihin, luoda myös kattava kansainvälinen verkosto, Jaakkola kertoi tilaisuudessa.
– Suomi on siitä hyvä maa, että täällä lainsäädäntö tukee jo tällaisten liikennesovellusten käyttöönottoa.
Jaakkolan mukaan maailman kaupungistuessa sujuvien liikkumisratkaisujen tarve tulee kasvamaan.
– Vuonna 2050 maailman kaupungeissa asuu miljardi ihmistä enemmän kuin tänä päivänä. Yksityisautoista tulisi päästä kaupungeissa eroon, jotta liikkumisesta tulisi sujuvampaa. Digitalisaation myötä mobiilisovellukset voivat auttaa tässä.
– Kyse on nimenomaan tiedon kokoamisesta ja hyödyntämisestä, Berner toteaa.