Autoala suhtautuu kriittisesti sähköautotukeen
Autoalan Keskusliitto (AKL) ei kannata ajatusta maksaa tuhansien eurojen tukea vain sähköauton hankkiville.
AKL:n toimitusjohtajan Pekka Rissan mielestä tuen pitäisi olla ”teknologianeutraali”, eli tukea maksettaisiin kaikista vähäpäästöisistä autoista.
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kaikkonen esitti elokuussa, että valtio maksaisi sähköauton hankkiville 4 000 euron tuen vuoden 2018 alusta alkaen.
Liikenne- ja viestintäministeriö pitää Kaikkosen ehdotusta hyvänä. Toimintavarmuusyksikön johtaja, liikenneneuvos Ari-Pekka Manninen sanoo, että asiaa olisi syytä selvittää.
Ministeriön tavoitteena on vähentää liikenteen hiilidioksidipäästöjä 39 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteen saavuttaminen on vaikeaa, jos yhä useampi autoilija ei siirry sähkö- tai pistokehybridiautoihin. Nyt niiden osuus on vielä alle prosentin.
Mannisen mukaan suora rahallinen tuki voisi olla yksi keino, mutta tavoitteeseen pääsemiseksi tarvitaan kuitenkin paljon eri keinoja.
AKL:n Rissa pitäisi järkevämpänä vaihtoehtona antaa tuki kaikille vähäpäästöisen auton hankkiville. Sopiva raja olisi hänen mielestään 80 grammaa hiilidioksidia kilometriltä.
Elokuussa uusien autojen hiilidioksidipäästöt olivat keskimäärin vajaat 120 grammaa kilometriltä.
Liikenne- ja viestintäministeriö on esittänyt myös romutuspalkkion paluuta. Sitä ei mainita budjetissa, mutta Rissa toivoo, että palkkio otetaan uudelleen käyttöön.
1 500 euron romutuspalkkio maksettiin niille, jotka romuttivat yli 10 vuoden ikäisen auton ja ostivat tilalle uuden auton, jonka päästöt olivat enintään 120 grammaa hiilidioksidia per kilometri.
Vuonna 2015 toteutettu puolivuotinen kokeilu onnistui erinomaisesti: Suomen autokannan keski-ikä laski, ja vähäpäästöisten autojen määrä nousi.
Rissa uskoo, että romutuspalkkion maksamisen jatkaminen toimisi suoria tukia paremmin.
– Nyt (romutuksen yhteydessä ostetun auton) päästörajaa voitaisiin laskea 100 grammaan kilometriltä ja nostaa palkkiota 2 500 euroon niille, jotka ostavat vielä tätäkin vähäpäästöisemmän auton, Rissa esittää.
Rissan mukaan 2 500 euron tuen rajana voisi olla 50 grammaa hiilidioksidia kilometriltä. Tähän yltävät vain sähkö- ja pistokehybdiriautot.
Rissa toivoo muutoksia myös verotukseen. Hänen mielestään autoverosta voitaisiin lopulta luopua kokonaan ja alkaa verottaa auton käyttöä. Vuosittaista veroa perittäisiin suuripäästöisiltä autoilta.
Lisäksi Rissa ehdottaa bensiinin ja dieselin verotuksen kiristämistä ja ympäristöystävällisten polttoaineiden suosimista.
– Yksi ehdotus on antaa suurempia veroalennuksia taloyhtiöille, jotka ovat valmiita asentamaan kalustoa sähköautojen lataamiseen.