Päästöjen vähennyksestä ei pidä ryhtyä riitelemään
Vaikka EU-komission ehdotus kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi voi tuntua suomalaisittain liian kireältä, sitä pitää ryhtyä tosissaan toteuttamaan – sen sijaan, että siitä ryhdyttäisiin riitelemään.
Kansankiihotukselle ehdotus tarjoaa tosin aineksia. Suomen vähennystavoite vuoden 2005 tasosta laskien on kovempi kuin useimpien muiden maiden.
Tämä voi tuntua epäoikeudenmukaiselta. Barrikadeille ei silti kannata nousta.
On muistettava, miksi päästöjä on vähennettävä.
Päästöjä on vähennettävä siksi, että nykyiset sukupolvet eivät tuhoaisi elämän mahdollisuuksia maapallolla.
Tämä ei onnistu, jos kaikki maat vain tarkkailevat toisiaan ja pitävät tärkeimpänä tavoitteenaan selvitä itse niin vähällä kuin mahdollista.
Siksi komission esitykseen pitää nyt osata suhtautua. Se pitää nähdä kaikkien jäsenmaiden yhteisenä ponnistuksena.
Arvostelijoille voi huomauttaa, että nyt annettu esityskin on mieluummin liian vaatimaton.
Vaikka esitetyt päästötavoitteet toteutuisivat, ja muu maailma toimisi samassa suhteessa, maapallon lämpötila nousee silti.
Siitä, millä tavoin ja kuinka nopeasti tämä vaikuttaa, on tehty monenlaisia laskelmia ja skenaarioita.
Ne ovat vain arvioita. Tulevaisuus voi olla toisenlainen.
Kun maapallon maat joutuvat kuitenkin nöyrtymään, on viisasta tehdä välttämättömyydestä hyve.
Sekin on hyvä muistaa, että Suomen nykyiset päästötavoitteet ovat äskeiseen Pariisin ilmastosopuun suhteutettuna riittämättömät.
Niitä olisi siis kiristettävä joka tapauksessa.
Komission ehdotus antaa Liikennekaarelle vahvaa sivustatukea.
Jotta päästötavoitteisiin päästään, tarvitaan monenlaista uutta tekniikkaa, uusia innovaatioita ja uusien elämäntapojen opettelua.
Tämä kaikki tarjoaa valtavasti uusia yrittämismahdollisuuksia, uusia työpaikkoja ja uutta toimeentuloa.
Suomi voisi olla tässä työssä eturivissä. Voisimme jopa ajatella, että ympäristöteknologiasta voisi tulla uusi nokia.
Liikenne on yksi keskeinen alue, missä päästöjen on vähennyttävä.
Tarvitaan lisää biopolttoaineita, sähkö- ja kaasuautoja ja muita vähäpäästöisempiä ajoneuvoja, mutta muutenkin liikenteeseen on puututtava. Päästöjä aiheuttavan liikenteen on vähennyttävä.
Keinoja on vaikka kuinka: joukkoliikenteen suosiminen, polttoaineen hinta, etätyöhön tarttuminen, tietullit, jakamistalous…
On erinomainen asia, että liikenneministeri Anne Bernerin johdolla valmisteltu Liikennekaari toimii juuri siihen suuntaan, mihin nyt on edettäväkin.
Liikennekaari on täynnä uusia innovaatioita. Ne haastavat vanhat toimintamallit. EU-komission ehdotus antaa sille vahvaa sivustatukea.