Maakunnat ovat suurkuntia
Soteen liittyvää maakuntahallintoa on arvosteltu ja kauhisteltu keskustalaisena hankkeena. Keskustalainen se on sikäli, että maakuntaitsehallinto on puolueen vanha tavoite.
Keskustakin on viime vuosikymmeninä pitänyt hanketta vakan alla ehkä siitäkin syystä, että se siirtää päätäntävaltaa peruskunnilta.
Julkisuudessa haetaan yhä hyvitystä keskustalaisiksi leimatulle maakuntauudistukselle, vaikka maakuntaitsehallinto sisältyy myös esimerkiksi kokoomuksen ohjelmahistoriaan.
Maakuntaitsehallinto ei ole valtapolitiikan näkökulmasta erityisen keskustalainen hanke. Osassa maata keskusta on vahvoilla maakuntatasollakin. Onhan puolue kannatukseltaan vahva, jopa suurin myös kaupungeissa pohjoisessa ja itäisessä Suomessa.
Väkirikkaassa etelässä sinipuna tulee hallitsemaan maakuntia samaan tapaan kuin näiden alueiden kaupunkikuntia.
Maakuntahallinnon luulisi kelpaavan myös kokoomukselle ilman erityistä kaupankäyntiä siitäkin syystä, että nyt perustettavat tai elvytettävät maakunnat muistuttavat kokoomuksen tavoittelemia suurkuntia, jotka olivat Jyrki Kataisen (kok.) hallituksen ohjelman keskiössä.
Maakuntahallinnon pilottihanke Kainuun malli oli Paavo Lipposen (sd) sinipunahallituksen ja itsensä pääministerin idea.
Hallinnon asiantuntijat pitävät kaavailtuja maakuntia nimenomaan aluetason kuntina.
Väliportaan hallinto on tarpeen soten kaltaisen välttämättömän uudistuksen toteuttamiseksi. Samalla korjautuu Suomen eurooppalaisittain ainoalaatuinen hallinnon viivästymä ilman että historiallista peruskuntarakennetta tuhotaan tai väkivaltaisesti vaurioitetaan.
Sote ja sen vaatima hallinnon uudistaminen on suuri kansallinen hanke, joka ei kaipaa eikä kestä ylimääräistä kytkykauppa-ajattelua. Sitä kannattaa jatkaa viime hallituskaudella syntyneen kattavan poliittisen konsensuksen hengessä.
Siihen sopii myös tarpeellinen ja järkevä valinnanvapauden periaate terveydenhoidossa.