Lentävä pääministeri
Kun pääministeri Juha Sipilä matkaa Kaukoidässä sijaitsevan Mongolian pääkaupunkiin työmatkalle, hän ei käytäkään lentoyhtiöiden palveluja. Hän lentää itse.
Sipilä tekee matkan vuokrakoneella. Yleisönosastokirjoittajien harmiksi valtioneuvoston kanslia ilmoitti, että Sipilä tekee matkan omalla kustannuksellaan.
Tuskinpa kukaan muu Aasian ja Euroopan maiden ASEM-huippukokoukseen osallistuvista valtionjohtajista matkustaa yhtä omaperäisesti.
Työmatka on pitkä. Ulaanbaatariin on linnuntietä yli 5 000 kilometriä – yhteen suuntaan.
Lentäminen on tietysti harrastus monien joukossa, mutta harvalla poliitikolla lentolupakirja on – pääministereistä puhumattakaan.
Jotta lupakirja pysyy voimassa, sen haltijan on kerättävä jatkuvasti lentotunteja. Mongolian-lennolla niitä kertyy.
Lentämisessä on monen kansalaisen silmissä yhä merkillistä hohdetta.
Sipilään ja Suomeen voikin kohdistua Mongolian-matkan takia entistä enemmän huomiota. ”Lentävä pääministeri” ei ole tavanomainen tapaus.
Tänään ja huomenna pidettävän huippukokouksen keskeinen teema on Aasian ja Euroopan kumppanuuden ja yhteyksien vahvistaminen. Lisäksi Sipilällä on Ulaanbaatarissa kahdenvälisiä tapaamisia Aasian maiden johtajien kanssa.
Harva pääministeri lentää työmatkalleen itse – ja vielä omalla kustannuksellaan.
Mongolian matka ei ole Sipilän ainoa omakätinen lento pääministerikauden aikana. Viimeksi maaliskuussa hän lensi itse Lapin vierailulleen.
Mutta Sipilän lentoharrastus on auttanut myös hänen yhteiskunnallista toimintaansa. Sieltähän on näet peräisin kaikkien politiikan seuraajien tuntema ”kakkara”, jolla Sipilä on havainnollistanut yhteiskunnallista menoa.
Kakkara on lentäjäsanastoa.
Se on suunta- ja matkalaskin, ja periaatteessa kuin ympyränmuotoiseksi taivutettu laskutikku. Logaritmisten asteikkojen lisäksi siihen on otettu joitakin ilmailuun liittyviä asteikkoja.
Yhteiskunnallisen kakkaransa Sipilä nikkaroi kotiverstaassaan. Sieltä on lähtenyt maailmalle muitakin härveleitä kuten esimerkiksi häkäpönttöauto El Camino ja sähköavusteiset kottikärryt.
Vakava puolikin Sipilän insinööriharrastuksilla on.
Viimeksi hän herätti huomiota oivaltavalla ”prosessikaaviollaan”. Sen hän piirsi EU-huippukokoukseen, joka käsitteli Turkin kanssa neuvoteltua pakolaisten palautussopimusta.
Se käännettiin nopeasti englanniksi, ja EU-johtajat opiskelivat sitä seuraavan yön aikana.
Sitten sen mukaan päätettiin toimia.