Helsinki tarvitsee lisää Helsinkiä
Helsingin onni on olla Suomen pääkaupunki ja epäonni, että se sijaitsee niemellä, jossa kasvusuuntia on vähän.
Aluepolitiikka ja hajautus ei ole keinovalikoimissa edes pääkaupunkiseudun sisällä, joten Helsinki on tuomittu kasvamaan ja tilaa pitää etsiä lähes kirjaimellisesti kiven alta.
Kantakaupunkiin nousee uusia asuinalueita. Valtiovalta antoi Helsingille palan Sipoota, mutta siellä on vastassa muutaman ötökän kaikkivoipa armeija.
Kaupunkisuunnittelijoiden katseet kohdistuvat saariin ja hiukan jopa koskemattomana pidettyyn Keskuspuistoon.
Himottuja ja kiisteltyjä kohteita ovat moottoritiemäisten sisääntuloväylien pientareet ja Malmin lentokenttä.
Kaupunkibulevardien idylli on liioiteltu.
Epäilemättä sisääntuloväylien varteen saadaan sopimaan pitkät kerrostalorivit, mutta kaupunkibulevardien idylli on liioiteltu. Havainnekuvissa siellä nojaillaan polkupyörään lehmusten katveessa, taustalla putiikkien rivi.
Liikenne ehkä saadaan sujumaan hyvällä suunnittelulla, vaikka vaanimassa on lisää ruuhkia.
Putiikkeja ei sikiä uusien bulevardien varteen, kun niitä ei ole syntynyt muuallekaan. Syynä on kalliit vuokrat ja työvoimakustannukset ja vähäinen asiakaspotentiaali.
Asuinkerrostalojen katutasoon tehdään nykyisin rakentamismääräysten mukaisesti pieniä putiikkitiloja, joista monet ovat tyhjillään.
Toinen loittoneva idylli on kävelykadut. Aleksanterinkatu toimii, joskin yleiskuva on melko autio. Esplanadille suunnitellun kävelykadun on vaikea kuvitella lisäävän elämää alueella.
Kävelykadut ja aukiot, joita ihastelemme eurooppalaisissa kaupungeissa vaativat kriittisen massan eli riittävästi ihmisiä ja lempeämmän ilmaston. Meillä yleisvaikutelmaksi jää helposti autius ja viima.
Vanhakaupunki, jollaisia on jo Tallinnassa, Riiassa ja Tukholmassa, jäi Helsinkiin syntymättä. Silloinkin oli varmaan kylmää ja vähän väkeä.
Helsinkiin on syntynyt kuin itsestään muutaman kymmenen metrin mittainen toimiva kävelykatu Ateneuminkuja. Senkin toisen puolen on suureksi osaksi vallannut laajentunut kaljaravintola, suomalaisen kaupunkikuvan helmi.
Helsingin kaupunkikuvassa on varaa ja tarvetta tiiviyteen. Toimivaan pienlentokeskukseen rakennettava uusi suurlähiö vastaa huonosti tähän tarpeeseen.