Pelastetaan Helsingin koulut tarjoamalla riittävät oppimateriaalit
Viimeisen kahden kuukauden ajan olen lukenut lukuisia lehtikirjoituksia helsinkiläisten koulujen tilanteesta.
Kerronta kehutusta laadukkaasta opetuksesta, moderneista oppimistiloista ja maailman parhaista opettajista Helsingissä ovat saaneet rinnalleen kipakkaa palautetta koulujen nykyarjesta, joka vauraassa pääkaupungissamme tuntuu käsittämättömältä.
Helsingin Sanomissa, kaupunginosalehdissä ja sosiaalisen median kanavissa on tullut vastaan kirjoituksia siitä, kuinka esimerkiksi koulukirjoja ei ole syksyllä jaettu kaikille oppiluokille.
On myös kerrottu, ettei kaikkia digitaalisia laitteita ole pystytty hankkimaan oppilaskohtaisesti kuten on ollut tarkoitus.
Huolen taustalla on ilmiö, josta Helsingin Sanomat kirjoitti elokuun lopulla: ”osassa helsinkiläisiä kouluja oppilaat opiskelevat säästösyistä ilman koulukirjoja, tai kirjoja vuorotellaan rinnakkaisluokkien kesken eikä kaikkia kirjoja saa viedä kotiin.” Tämä on ymmärrettävästi huolestuttanut vanhempia ja keskustelua on syystä käyty aktiivisesti.
Viime viikolla sain osallistua vanhempana Helsingin kaupungin järjestämään koko kaupungin vanhempainiltaan.
Siellä keskustelimme pienissä ryhmissä ohjatusti ja saimme ideoida, miltä opetus Helsingissä näyttää vuonna 2030. Vanhempien toiveita oli lukuisia ja osa palautteesta oli sellaista, joka kuvasi välittömiä tarpeita koululaisten arjessa.
Pitäisikö Helsingissä keskittyä kouluissa turvaamaan perusasiat?
Oman ryhmäni puheenvuorossa nostimme esiin huolemme siitä, kuinka jatkossakin varmistamme, että opetuksen laatu säilyy korkealla.
Esitimme, että kaikki helsinkiläiset lapset saavat hyvää opetusta koulusta riippumatta. Toivoimme opettajille riittäviä resursseja töihin ja työn tueksi riittävästi kouluavustajia.
Koululaisille toivoimme riittäviä oppimateriaaleja, jotta läksyjenteko onnistuu ja kokeisiin voi lukea.
Pitäisikö Helsingissä keskittyä kouluissa turvaamaan perusasiat? On tärkeää, että Helsinki pyrkii kehittämään koulutuksen ja kasvatuksen toimialan toimintoja ja palveluja, mutta ymmärrykseni perusteella me useat vanhemmat toivomme, että perusasiat toimisivat paremmin: opetus, tilat ja koululaisten käytössä olevat oppimateriaalit.
Viime lauantaina Helsingin Keskusta järjesti Pasilassa Pelastetaan peruskoulu ja päiväkodit pääkaupunkiseudulla -keskustelutilaisuuden, jossa keskustelua koulujen ja päiväkotien tilanteesta veivät eteenpäin puolueen varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen Espoosta ja Helsingin Keskustan valtuustoryhmän puheenjohtaja Terhi Peltokorpi.
Nämä teematilaisuudet jatkuvat myös Espoossa ja Vantaalla.
Tavoitteena on valmistella yhteinen ratkaisuehdotus koulujen ja päiväkotien vaikeaan tilanteeseen pääkaupunkiseudulla.