Raideliikenne mahdollistaa paljon
Aiemmin syksyllä esiteltiin Rambollin tekemä selvitys Helsingistä Turkuun ja Tampereelle suunniteltavista raideliikenneinvestoinneista otsikolla Raideliikenne mahdollistaa.
Selvityksen mukaan toimiva raideliikenne houkuttelee ihmisiä ja yrityksiä raideliikenteen vaikutusalueelle, mikä muuttaa kulkutapoja ilmastonäkökulmasta kestävämmiksi.
Vaikutusaluetta ovat alueet, joilla pääsee junaan ja junasta pois eli asemapaikat ja sujuvan syöttöliikenteen mahdollistavan maantieverkon mukainen alue ympärillä.
Selvityksen esittelytilaisuuden yhteydessä liikenneministeri Anne Berner totesi rahoittajiksi tarvittavan valtion lisäksi muitakin tahoja, esimerkiksi vakuutusyhtiöitä ja kuntia.
Vakuutusyhtiöillä ynnä muille vastaaville pääomasijoittajille ainoa peruste mukaan lähtemiselle on sijoitetulle pääomalle saatava tuotto.
Ratavarsikunnille jokainen asemapaikka radan varrella tuo sen lisäksi myös uusien asumis- ja elinkeinomahdollisuuksien myötä verotuloja kunnalle ja on siksi ehkä myös peruste lähteä rahoittamaan.
Kunnan osallistuminen rahoitukseen on kunnan omalta kannalta katsoen siis kiinni ihan siitä, montako ja miten toimivaa asemapaikkaa kunnan alueelle tulee, ulottuuko vaikutuspiiri kunnan alueelle.
Kyse on siitä, miten laaja ja hyödynnettävä vaikutusalue tulee olemaan. Tämä on otettava huomioon jatkosuunnittelussa.
Koska raideliikenne mahdollistaa asioita vain sen mukaan, miten junaan pääsee, täyden hyödyn saamisen edellytyksenä on toimiva paikallisjunaliikenne ja riittävästi pysäkkejä koko yhteysvälillä ”pikavuorojen” lisäksi.
Paikallisjunaliikenne ei kilpailutettunakaan ilmeisesti ole markkinaehtoisesti kannattavaa, mutta sen aikaansaamiseksi yhteiskunnan on järkevää tukea sitä siitä saatavien monipuolisten hyötyjen vuoksi.
Uudet raideinvestoinnit on suunniteltava niin, että mahdollisimman monen yhteysvälin taajaman yhteyteen ja maantieverkon risteyskohtiin saadaan paikallisjunapysäkki.
Ratkaiseva tekijä on vaikuttavuus. Toimiva nauhakaupunkimainen kasvukäytävä, jossa sen riittävän lähellä toisiaan olevat osat tukevat toisiaan, voi parhaimmillaan toimia vetovoimaisena asumisen ja elinkeinotoiminnan ketjuna. Tällöin toteutuisi sellaistakin elinkeinotoimintaa, joka päätepisteiden kustannustasolla ei ole mahdollista.
Kansantalouden kannalta juuri tämä on tärkeää. Tältä pohjalta raideinvestoinnit ovat järkevästi toteuttamiskelpoisia. Pelkkä yhteysvälin nopeutuminen päätepisteiden välillä ei tee niistä koskaan kannattavia.
Kannattavuus tulee toimivan paikallisjunaliikenteen aikaansaaman positiivisen yhteiskuntakehityksen kautta.
Kasvukeskuksissa työskentelevien asumismahdollisuus myös uuden raideyhteyden varrella vähentää asumiskustannusten nousupainetta kasvukeskuksissa.
Toisaalta asuminen kasvukeskusten välillä toimivan paikallisjunaliikenteen varrella on myös turvallista sikäli, että (Soininvaarankin mukaan) se mahdollistaa työssäkäynnin koko yhteysvälillä kumpaankin suuntaan.
Lisäksi se mahdollistaisi monelle asumisen niin, että siinä voi toteutua hyvän elämän edellytykset toteuttava arki.
Ismo Saari
varavaltuutettu (kesk.)
Salo