Länsirajan rata – Naton rata
On aika alkaa puhumaan rautatieyhteydestä Atlantille. Sillä onhan Pohjois-Suomi portti länteen ja maayhteys tuleviin Nato-liittolaisiimme Ruotsiin ja Norjaan.
Tämän reitin hyödyntäminen vaatii investointeja liikenneyhteyksiin etelästä pohjoiseen. Luontevin reitti on Tornion jokivartta pohjoiseen ja käsivartta pitkin Norjaan ja Atlantille. Huoltovarmuuden kannalta ehdottomasti ainut turvallinen reitti.
Tämän reitin hyödyntäminen vaatii investointeja liikenneyhteyksiin etelästä pohjoiseen.
Täytyy ymmärtää, että Suomen maantieteellinen asema on peruuttamattomasti muuttunut, kun Venäjä hyökkäsi naapuriinsa Ukrainaan. 1 300 kilometrin pituiselle itärajalle laskeutui rautaesirippu ja se pysyy siinä vuosikymmeniä.
Suomi uhkaa jäädä pussinperälle Euroopan laidalle, jos emme ryhdy järeisiin toimiin.
Itämerestä on tulossa Nato-meri. Aika näyttää, mikä on Venäjän presidentin Vladimir Putinin vastaus siihen, että hänen synnyinkaupunkinsa jää Nato-meren pohjukkaan.
Suomella on oltava muitakin kuljetusreittejä, mikäli laivaliikenne Itämerellä vaikeutuisi kriisitilanteissa.
Nato-jäsenyys lisää tarvetta Pohjoismaiden yhteistyölle. Konkreettinen päämäärä Suomelle on toimiva ratayhteys Norjan kautta Atlantin syväsatamiin.
Yhteys saataisiin myös Ruotsin kautta kuten Haaparannalta tai Pajalasta, mutta se vaatii erikoiskalustoa koska raide leveys on eri.
Uskoisin, että myös nämä yhteydet tarvitaan. Kuitenkin oma rata Norjaan voitaisiin viedä omalla raideleveydellä.
Muistelen, että norjalaiset ovat ehdottaneet Tromssan tai Skibotnin yhdistämistä Suomen rataverkkoon jatkamalla Kolarin rataa Kilpisjärven kautta Norjan puolelle.
Rata parantaa merkittävästi Suomen huoltovarmuutta muuttuvissa kriisitilanteissa, öljyn, kaasun ja kalatuotteiden kuljetus helpottuu ja varmistuu.
Muistatteko vuosia 1940–1941? Silloin ainoa vapaa valtamerisatama oli Petsamon Liinahamari.
Sama voi toistua, maailma on yllättävän paha.
Jorma Törmänen