Kansainväliseen matkailuun panostaminen kannattaa
Kun osa Eurooppaa lämpenee lomakausina sietämättömiin lukemiin, on arktisella rannikkoalueellamme tarjota kiinnostavia matkakohteita, jotka ovat ”cool”.
Valkeat kesäyöt, tunnelmalliset auringonlaskut, sateen jälkeinen metsän raikkaus ja peilityyni aava meri. Puhdas ilma, vastapyydetty savusiika ja paikallisen ihmisen kanssa jutustelu hänen kotonaan – esimerkiksi niistä rakentuu alueemme vetovoima. Kaikesta tästä kansainvälinen matkailija on valmis maksamaan hyvän hinnan, sillä kyseessä on ainutlaatuinen elämys.
Ensin on kuitenkin voitettava asiakkaiden huomio erittäin kovassa kansainvälisessä kilpailussa. Se maksaa rahaa ja ottaa aikaa. Suomeen suuntautuvista matkoista kiinnostuneen matkanjärjestäjän ensikohtaamisesta ensikauppaan aikajänne voi olla kolmekin vuotta.
Kansainväliseen matkailuun panostaminen kannattaa, sillä onnistuminen palkitaan aluetalouteen monella tapaa. Syntyy matkailutuloa, työllisyyttä ja elinvoimaa.
Kansainvälinen matkailu lisää ympärivuotisuutta ja viipymää, tasaa suhdannevaihteluita ja mahdollistaa myös päivävierailut matkailukeskuksen ulkopuolisiin pienempiin ihastuttaviin lähikohteisiin. Matkailupalvelut tuotetaan ja kulutetaan paikallisesti, joten työpaikat ja kerrannaisvaikutukset syntyvät paikallistalouteen.
Matkailuyritysten ja -alueiden yhteistyön tiivistäminen on yksi keino resurssien tehokkaaseen kohdentamiseen. Alkuvuodesta käärimme hihat Kalajoen matkailukeskuksen ja kumppaneidemme kanssa.
Lanseerasimme Visit Arctic Coast -markkinointiyhteistyön. Lähestymällä kansainvälisiä ammattiostajia yhtenäisellä brändillä olemme saaneet jo merkittävän määrän erinomaisia tapaamisia.
Lisäksi Suomen ja Ruotsin rannikon matkailukaupungeilla on käynnissä myös iso Interreg Aurora -rahoitteinen matkailunkehittämishanke, Bothnian Coastal Route. Sen yhtenä keskeisenä teemana on kestävä matkailu. Yhteistyötä koko rannikkoalueen tunnettuuden edistämiseksi parhaimmillaan.
Markkinointirahoituksen lisäksi haasteena on saavutettavuus. Jotenkin tänne olisi matkailijan myös sujuvasti päästävä. Silläkin saralla tekemistä riittää.
Rannikkomme saavutettavuuden osalta on Oulun toimijoiden johdolla saavutettu erinomainen tulos, suora ympärivuotinen Lufthansan lentoyhteys München–Oulu.
Tätä reittiä voi hyödyntää useat matkailualueet. Samaan aikaan raideliikenne kasvaa ja myös sen merkitys on syytä huomioida tulevissa saavutettavuuden ja matkaketjujen kehittämishankkeissa.
Janne Anttila
Kalajokilaakson kauppakamariosaston puheenjohtaja, Kalajoen Hiekkasärkät Oy:n toimitusjohtaja
Mielipideosastolla Suomenmaan lukijat voivat käydä avointa keskustelua mieltään askarruttavista ajankohtaisista aiheista. Toimituksella on oikeus editoida kirjoituksia.
Voit jättää mielipidekirjoituksen osoitteessa: https://www.suomenmaa.fi/kategoria/mielipide/