Yksityistielain uudistus voimaan ensi vuoden alusta – Kansanedustaja Pakkanen: "Keskusta pitää huolta yksityisteistä"
Uusi yksityistielaki antaa yksityisteille kehittämisen mahdollisuuksia, näkee eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Markku Pakkanen (kesk.).
Yksityistielain uudistus astuu voimaan ensi vuoden alusta. Laki päivittyy nyt ensimmäisen kerran lähes 60 vuoteen.
Uuden lain perusteella esimerkiksi valtio voidaan velvoittaa yksityistien osakkaaksi ja näin osallistumaan hoitokuluihin. Posti on vapautettu maksuista, sillä se hoitaa postinjakelun yleispalveluvelvoitetta.
– Hyötyjä maksaa –periaatteella mahdollistetaan tienpidon kustannusten jakaminen entistä laajemmalle yksityistietä käyttävälle joukolle, koskien myös valtiota ja kuntia, Pakkanen kirjoittaa tiedotteessaan.
Yksityisteiden lakisääteisiä avustuskriteereitä on jatkossa enää kaksi: tiekunnan olemassaolo sekä yksityistietä koskevien tietojen olemassaolo ja ajantasaisuus tietojärjestelmissä.
Kunnilla säilyy täysi vapaus päättää avustuksista ja avustustasosta myös niin sanottujen sopimusteiden kohdalla.
– Uudistus kannustaa tieosakkaita järjestäytymään ja ylläpitämään yksityisteitä koskevia tietoja. Tiekuntien perustaminen, jakaminen, yhdistäminen ja lakkauttaminen voidaan jatkossa hoitaa joustavammin myös tieosakkaiden sopimuksina.
Pakkanen kannustaa avustusten piiriin haluavia tiekuntia järjestäytymään joko yksi tai yhdessä.
– Tiekunnille annetaan myös mahdollisuus päätösten itseoikaisuun.
Kunnalliset tielautakunnat lakkaavat vuoden 2019 lopussa.
Uudistuksen tavoitteena on Pakkasen mukaan lisätä asiantuntemusta riidanratkaisussa.
– Toki osakkaiden kuluriski voi kasvaa, mutta toivottavasti uudistus vähentää kiusantekomielessä tehtyjä valituksia.
Edustaja Pakkasen mielestä on välttämätöntä, että kunnissa on vähintäänkin virkamies, jonka tehtävänä on käsitellä yksityisteitä koskevia anomuksia ja avustuksia.
– Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta totesi mietinnössään yksimielisesti, että muutoksen vaikutuksia on tältä osin seurattava ja tarvittaessa on harkittava palaamista lautakuntamalliin.
Uudistuneen lain mukanaan tuomista muutoksista on Pakkasen mielestä tiedotettava tehokkaasti.
– Tiedottaminen voitaisiin toteuttaa esimerkiksi liikenne- ja viestintäministeriön sekä Suomen Kuntaliiton yhteistyönä. Samoin tarvetta on myös yksityistieasioita käsittelevien virkamiesten ja elinten toimihenkilöiden kouluttamiselle, jota voisi tarjota Suomen tieyhdistys.
Keskustan kansanedustaja korostaa, että uudistus ei vaikuta yksityisteiden valtionavustusten tasoon, joka on valtion budjettiasia.
– Maakuntauudistuksen myötä, näillä näkymin vuoden 2021 alusta, yksityistieavustuksista on tulossa maakuntien pakollinen tehtävä. Valtionavut tulisivat silloin osana maakuntien yleiskatteellista rahoitusta, jota maakunta saa jakaa, miten parhaiten katsoo, Pakkanen kertoo tiedotteessaan.