Itärekat ja tiestön kunto huolettivat Etelä-Karjalassa
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) vieraili Lappeenrannassa lauantaina.
Kansalaistilaisuudessa keskusteluun nousivat paikalliset tiestöasiat, lähinnä korjaustarpeet, itänaapurin rekkojen runsas määrä maakunnan teitä kuluttamassa sekä Parikkala-Syväoron rajanylityspaikka.
Yleisöä närästi se, ettei Suomessa kerätä ulkomaalaiselta raskaalta liikenteeltä minkäänlaisia tiemaksuja.
Bernerin kanssa yleisötilaisuudessa ollut kansanedustaja Ari Torniainen (kesk.) kertoi, että puoliväliriihessä tehtiin säädöshankepäätös vinjettimaksuista.
– Samoin käyttöön otetaan sähköiset rahtiasiakirjat, joilla muun muassa torjutaan harmaata taloutta, Torniainen kertoi kotikentällään.
Hän totesi, että talvisään rengasvelvoitteet ovat jo voimassa.
Reijo Ruippo huomautti, että itärajan yli tuleva vierasmaalainen rekkaliikenne on vain
osa totuutta.
Hän sanoi, että Helsingin satamiin tulee vuorokaudessa monta alusta, jotka tuovat tullessaan aina 50–60 yhdistelmäajoneuvoa.
Ruippo oli saanut tuta, miten naapurimaassa Ruotsissa autoilijoilta kerätään maksuja, esimerkiksi Tukholmassa ruuhkamaksua.
Ruotsin reissun jälkeen Ruipolle oli tullut kirjepostina kotiin 1,07 euron ruuhkamaksu. Mitätön autoilijalle, mutta hän tiesi kertoa Ruotsin valtion keräävän ruuhkamaksuilla 2 miljardia kruunua vuodessa.
Berner totesi, että Euroopassa vain Suomella ja Kyproksella ei ole lainsäädäntöä mekaaniselle menetelmälle kerätä maksua tienkäytöstä.
Antti Vanhanen halusi keskustella Parikkala–Syväoron rajanylityspaikasta, joka on odottanut kansanvälisen rajanylityspaikan statusta vuosikausia. Nyt Venäjä olisi siihen valmis ja lähestynyt Suomea nootilla jo kahdesti.
– Mitkä ovat ne syyt, jotka estävät Suomea haluamasta rajaa auki henkilöliikenteelle? Ovatko ne turvallisuussyitä, hän tiedusteli.
Berner totesi asian olevan liki viikoittain keskusteluissa, mutta tällä hetkellä tilanne on se, että nykyisten rajanylityspaikkojen katsotaan vetävän tarpeeksi hyvin liikennemääriin nähden.
– Seuraamme tarkasti liikennemäärien kehitystä, ministeri sanoi.
Vanhanen halusi myös kuulla Torniaisen suusta, että alueen kansanedustajat tekevät töitä asian eteen.
Berner ja Torniainen vierailivat Pulsan asemalla, missä pidettiin palaveri Etelä-Karjalan liikenneasioista. Aiheena oli muun muassa Pulsan kautta menevä Ylämaantie.
Etelä-Karjalan muista liikenneväylistä olivat esillä kaksoisraide, Saimaan kanavan
huoltotie eli Viipuriin menevä kanavatie ja Parikkalan rajanylityspaikka.