Tässä on keskustaristeilyn suurin yllätys: Hupparit olisi viety käsistä – mikäli niitä olisi varattu myyntiin
Keskustan puoluejohto ja puoluetoimiston väki edustivat vaaliristeilyillä valkoisissa huppareissa, joihin oli painettu juuri julkistettu vaalislogan: Suomen arvoisia tekoja.
Idea yhdenmukaiseen asuun keksittiin puoluetoimistossa vain pari viikkoa aikaisemmin, mutta niin vain hupparit ehtivät hurmaamaan risteilyväen.
Jopa siinä määrin, että monet olisivat halunneet hankkia kepupusakan myös itselleen saman tien.
– Huppari oli valtava suksee. Suosio yllätti. Harvoin mikään muu tuote on lähtenyt samalla tavalla vahvaan lentoon. Emme ollenkaan osanneet ennakoida tällaista, keskustan yhteyspäällikkö Lasse Kontiola kertoo.
Tosin laivalla hupparia ei olisi voitu myydä, vaikka innostus olisi osattu ennustaakin. Risteilyn operoineen Viking Linen kanssa oli tehty asiasta sopimus.
Idea keskustahupparista on hänen mukaansa alunperin lähtöisin viestintäosaston poliittisen suunnittelijan Sonja Hällforsin päästä.
– Halusimme puoluejohdolle rentoa ja hyvännäköistä päälle pantavaa. Siinä selvästi onnistuttiin lyhyellä aikavälillä.
Hupparin väriksi valikoitui valkoinen, vaikka muitakin vaihtoehtoja pyöriteltiin.
– Raati päätti, että mennään kampanjan tunnusväreillä.
Ja kyllä. Lähiaikoina hupparia voi jokainen tilata itselleen keskustan verkkokaupasta.
– Risteilyllä ja nyt sen jälkeenkin on jo tullut valtava määrä kyselyitä, joten asiasta oli helppo tehdä päätös, Kontiola kertoo.
Hänen mukaansa yhtenäisellä ulkoasulla on vaalikentillä valtava merkitys. Jo etukäteen oli tilattu ulkokäyttöön sopivia asuja, kuten softshelltakkeja ja -liivejä.
– Viikonloppuna lähti käyntiin vahva tunne ja myönteinen vire. Hupparin suosio osoittaa, että väki on lähdössä vaalikentille tosissaan. Se haluaa tunnustaa omaa väriä ja viedä yhtenäisinä keskustan viestiä Suomen arvoisista tekijöistä ja teoista, Kontiola tulkitsee.