Luomun myynti kehittyi
Luomuelintarvikkeiden myynti lisääntyi viime vuonna 6,7 prosenttia, kertoo Pro Luomu -yhdistys.
Yhdistys pitää kasvua hyvänä saavutuksena tilanteessa, jossa päivittäistavaroiden myynti on vähentynyt.
– Entistä useampi kuluttaja on kiinnostunut ostamaan luomua, ja jos tarjolla on hyvä tuote sopivaan hintaan, niin kiinnostus kääntyy ostoiksi, sanoo Pro Luomun toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila.
Viime vuonna voimakkaasti kasvaneita tuoteryhmiä olivat luomuliha, luomujuustot ja luomukahvi.
Suhteellisesti eniten lisääntyi luomupakasteiden myynti.
Hedelmät ja vihannekset olivat edelleen eniten myyty luomutuoteryhmä. Yksittäisistä tuotteista suosituin oli luomumaito.
Luomun osuus elintarvikemyynnistä on kuitenkin edelleen pientä. Luomun osuus jäi vain 1,8 prosenttiin.