Junaliikenne pystyy parempaan
Olen viime aikoina saanut huolestuneilta kansalaisilta runsaasti viestejä junaliikenteestä.
Ihmiset haluavat tietää, miksi liikenne kotikuntaan lakkaa, kun toisissa kunnissa liikenne jatkuu normaalisti. Tähän on vaikea vastata yksiselitteisesti, joten huomio on siirrettävä suurempaan kuvaan.
Meillä suomalaisilla on kiinteä suhde junalla matkustamiseen: rautatieverkkomme on väestömäärään suhteutettuna Euroopan kattavimpia, ja uudet asutuskeskukset ovat usein syntyneet radan varteen. Junaa pidetään luotettavana ja helppona kulkumuotona.
Julkisen sektorin rooli junaliikenteen järjestämisessä on kuitenkin suuri. Jatkossa paineet uusiin joukkoliikenne- ja infrainvestointeihin kasvavat entisestään, mutta valtiolla ei ole tähän enää varaa.
Samaan aikaan julkisen talouden säästöpaineiden kanssa linja-autoliikennettä on avattu vähitellen kilpailulle. Uudet yrittäjät ja liiketoimintamallit ovat kääntäneet ihmisten katseet bussiliikenteeseen ennennäkemättömällä tavalla.
Junaliikenne on menettänyt asiakkaita liikennemuotojen välisessä hintakilpailussa. On selvää, että junaliikenne ei ole ollut niin houkuttelevaa, kuin se voisi olla.
Toimivassa matkaketjussa pääroolissa ei ole kulkumuoto, vaan se, että pääsee perille.
Anne Berner
Uskon, että aiemmin mainitsemassani suuressa kuvassa meillä on käsissämme ratkaisun avaimet. Junaliikenteelle on tehtävä sama kuin bussiliikenteelle: markkinoita on avattava kilpailulle.
Yritykset on päästettävä suunnittelemaan uudenlaisia liikkumispalveluja, jotka pysyvät ajassa ja pitävät junan houkuttelevana liikkumismuotona. Markkinoita avaamalla voimme parantaa junaliikennettä nykyisestään.
Esimerkiksi syrjäseuduilla älysovellukset voivat jatkossa tarjota ovelta ovelle -matkaketjun, jossa junat, bussit, taksit ja kutsuliikenne on liitetty toisiinsa.
Tällaiset uudistukset parantavat koko joukkoliikennejärjestelmää, mikä puolestaan luo vähitellen yhä varteenotettavamman vaihtoehdon yksityisautolle ja uutta liiketoimintaa yrityksille.
Toimivassa matkaketjussa pääroolissa ei ole kulkumuoto, vaan se, että pääsee perille.
Digitalisaatio ei ehkä lohduta niitä ihmisiä, joiden työssäkäyntiä junavuoron lakkauttaminen vaikeuttaa välittömästi. Mutta yhdessä kilpailun avaamisen kanssa digitalisaatio voi luoda raiteille palveluja, joita emme vielä osaa edes hahmottaa.
Aion tehdä kaikkeni, jotta voisimme mahdollisimman pian puhua junaliikenteen leikkausten sijaan rautatieverkon tehokäytöstä ja junaliikenteen uusista palveluista. Tämän kehityksen ensiaskeleet otetaan jo tänä keväänä.