Tutkimus: Helsinkiläisten lasten ja nuorten kokemus omista sosioemotionaalisista taidoista on laskenut
Helsinkiläisten lasten ja nuorten kokemus omista sosioemotionaalisista taidoista on laskenut neljän vuoden takaisesta, selviää taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestön OECD:n suurtutkimuksesta.
Isoimmat heikennykset vuoden 2019 tutkimukseen verrattuna olivat oppilaiden uteliaisuudessa ja luovuudessa sekä vastuuntunnossa, suvaitsevuudessa ja luottamuksessa. Lasten ja nuorten stressinsietokyky, jämäkkyys, empatia ja sinnikkyys ovat sen sijaan pysyneet samalla tasolla.
Tutkimuksen mukaan emotionaalisissa taidoissa oli eroja sukupuolten välillä. Esimerkiksi nuorten helsinkiläispoikien kokemukset omista tunnesäätelytaidoistaan olivat molemmissa tutkimuksissa paremmat kuin tytöillä. Sukupuolierot sosioemotionaalisissa taidoissa olivat muita tutkimuskaupunkeja suuremmat.
Tutkimuksessa selvisi, että paremmassa sosioekonomisessa asemassa olevat oppilaat kokivat sosioemotionaaliset taitonsa keskimäärin vahvemmiksi kuin heikommassa asemassa olevat.
Merkittävin vaikutus sosioekonomisella asemalla oli 15-vuotiaiden kokemukseen omista taidoistaan uteliaisuudessa, jämäkkyydessä, luovuudessa, tavoitteellisuudessa ja sosiaalisuudessa.
Heikommassa asemassa olevat 15-vuotiaat kokivat keskimäärin vähemmän optimismia, energisyyttä ja sosiaalisuutta verrattuna paremmassa asemassa oleviin. Vuoden 2019 tutkimuksessa näitä eroja ei ollut.
Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja Satu Järvenkallas kertoo tiedotteessa, että kaupungin alueiden välinen eriytyminen on lisääntynyt.
Tutkimuksessa selvitettiin lasten ja nuorten taitoja tehtävien suorittamisessa, tunteiden säätelyssä, toiminnassa ja vuorovaikutuksessa muiden kanssa, avoimuudessa ja yhteistyössä yhteensä 15 maassa.
Suomesta tutkimuksessa oli mukana yhteensä 106 helsinkiläistä peruskoulua, lukiota ja Stadin ammattiopiston kampusta. Kyselytutkimukseen vastasi syyskuussa 2023 noin 2 500 iältään 15-vuotiasta ja noin 2 300 kymmenvuotiasta. Osallistujat valittiin oppilaitoksista satunnaisesti ikäryhmittäin.