Keskustan Pakarinen: Painotetun opetuksen luokista ei tule luopua
Helsingin kaupungin suunnitelmat lopettaa painotetun opetuksen tarjoaminen kouluissa ovat hyvin huolestuttavia, katsoo keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen.
Keskustajohtaja huomauttaa, että toteutuessaan kouluissa ei enää olisi erikseen esimerkiksi liikunta- tai musiikkipainotteisia luokkia, vaan painotettuun opetukseen hakeutuvat lapset ja nuoret olisivat ripoteltuna eri luokille.
Suunnitelmien taustalla on halu torjua eriytymistä, mutta nyt valitulla ratkaisulla saavutetaan enemmän haittaa kuin hyötyä, Pakarinen toteaa kannanotossaan.
– On selvää, että perusopetuksen pitää olla mahdollisimman yhdenvertaista. Nyt ongelmaa on kuitenkin lähestytty systeemilähtöisesti ja ratkaisun uskotaan löytyvän lasten ja nuorten mahdollisuuksien kaventamisesta. Tasapäistäminen ei ole tasa-arvoa.
Tutkimusnäytön mukaan vanhempien sosioekonominen tausta ohjaa lapsia painotetuille luokille, Pakarinen huomauttaa.
– Mutta samalla on muistettava myös se, että omaa lahjakkuutta tukeva opetus lisää oppilaiden hyvinvointia. Tätä taustaa vasten ei ole perusteltua olettaa painotetun opetuksen olevan nollasummapeli, jossa lahjakkaiden oppilaiden kurittaminen automaattisesti parantaisi oppimistuloksia läpi koulujärjestelmämme, tiedotteessa todetaan.
– Ei oppimistuloksia nosteta sillä, että pyritään yhtäläisiin tuloksiin. Oppimistuloksia parannetaan sillä, että jokaiselle lapselle ja nuorelle tarjotaan mahdollisuus kehittää omia vahvuuksiaan. Se tietysti maksaa, mutta kallista se ei ole verrattuna tämän sosiaalisen kokeen kustannuksiin.
Tehokkaampi keino torjua esimerkiksi niin sanottua koulushoppailua olisikin lisätä painotetun opetuksen tarjontaa, Pakarinen kirjoittaa.
– Näin toimimalla muun muassa sosioekonomisten tekijöiden vaikutus ei rajaisi samalla tavalla lahjakkaiden oppilaiden keskittymistä vain tiettyihin kouluihin, ja mahdollisimman moni lapsi ja nuori pääsisi helpommin kiinni itselle mielekkääseen harrastustoimintaan.