Keskustan kenttävaikuttajat kavahtavat ajatusta polttoaineverotuksen lisäkiristyksistä: "Pitää lopettaa vouhotus"
Keskustan tahmea galluptaivallus ajaa puolueen piirijärjestöt valmistautumaan ensi vuoden kuntavaaleihin entistä pontevammin, Satakunnan keskustan puheenjohtaja Satu Pietilä vakuuttaa.
– Porukkamme on sitä mieltä, että nyt pitää sisuuntua ja saada kuntavaalityö kunnolla käyntiin.
Pietilä osallistuu Helsingissä keskustan piirijohtajien ja toiminnanjohtajien koulutuspäiville.
Piiripomo uskoo, että helmikuussa alkavalla eduskunnan istuntokaudella väitellään erityisesti hallituksen ilmastopolitiikasta.
Kriittisimpänä yksittäisenä aiheena Pietilä pitää liikenteen verotukseen kaavailtuja muutoksia.
– Mikä on tavallisen palkansaajan bensalaskun hinta tulevaisuudessa? Pääministeri Sanna Marinin (sd.) ja vihreiden kannat kyllä tiedetään. Keskusta on oikeastaan ainut maltillinen puolue näissä asioissa.
Tähän mennessä hallitus on lyönyt lukkoon päätöksen, jolla polttoaineveroa korotetaan ensi elokuussa 6,3 senttiä bensiinilitralta sekä dieselöljyn ynnä sitä korvaavien biopolttoaineiden osalta noin 6,9 senttiä per litra.
Tiistaina liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Suna Kymäläinen (sd.) myönsi Uutissuomalaiselle , että bensan ja dieselin verotus saattaa kiristyä entisestään.
Hän vahvisti, että käytännössä hallitus pyrkii pienentämään henkilöautolla ajettujen kilometrien määrää.
Satakunnan piiriä luotsaava Pietilä myöntää, että hän seuraa jännityksellä, miten keskusta pärjää ilmastonmuutokseen liittyvissä väännöissä hallituskumppaneidensa kanssa.
– Nyt pitää lopettaa vouhotus. Suomi ei voi tehdä kaikkia ilmastotoimia yksin. Haja-asutusalueilla asuvien elinkustannuksiin ei saa tulla korotuksia.
Lisätietoa liikenteen konkreettisista veromuutoksista tullee julkisuuteen viimeistään maaliskuussa.
Pirkanmaan keskustan puheenjohtaja Tuukka Liuha arvioi, että keskustan gallup-pudotus on viimein taittunut ja kannatus vakiintunut.
– Helsingin Sanomien gallup nostaa turvallisuustasoa hiljalleen. On mielenkiintoista nähdä, mihin suuntiin puolueiden kannatusluvut alkavat seuraavaksi elää, Liuha pohtii.
Keskiviikkona julkaistussa mielipidemittauksessa keskustan kannatus on 11,5 prosenttia. Se on 0,4 prosenttiyksikköä korkeampi kuin viime mittauksessa.
Tutkimuksen virhemarginaali on tosin noin 2,1 prosenttiyksikköä suuntaansa suurimpien puolueiden kohdalla.
Gallupin piikkipaikalla porskuttaa edelleen perussuomalaiset 22,8 prosentin kannatuksella, mutta puolueen kovin noste näyttää laantuneen.
Liuha uskoo, että eduskunnan kevätistuntokaudella riittää spekulaatioita ja muuta kuplintaa.
– Odotan värikästä politiikan kevättä. Hallituksen suuret hankkeet ovat edelleen valmistelussa, joten ne eivät välttämättä ehdi käsittelyyn vielä kevään aikana.
Piirijohtaja ennustaa, että kenttäväki asettaa puolueille kovia paineita, jotka eskaloituvat julkisuudessa kohuiksi
Hän näkee, että spekulaatiot vaimenevat vasta, kun hallitus tuo eduskuntaan sote-lakien kaltaisia hartaasti odotettuja hankkeitaan.
Myös Liuha pitää polttoaineveron tulevaisuutta hallituksen polttavana poliittisena kysymyksenä.
Hän korostaa, että jo sovittujen veronkorotusten päälle ei voi hyväksyä lisäkiristyksiä.
– Jos maakunnissa elävien ihmisten arjen kustannuksiin kosketaan, siitä seuraa aikamoinen älähdys.
Hallituksen ilmastopolitiikan tulee Liuhan mukaan luoda ihmisille uusia mahdollisuuksia – ei kurjistaa sellaisten ihmisten asemaa, joiden vaihtoehdot ovat vähissä.
– Monella on sellainen tilanne, että on pakko liikkua ja lämmittää koti, mutta tilillä on juuri ja juuri rahaa ruokaan, hän muistuttaa.
Kymenlaakson keskustan toiminnanjohtaja Sami Porkan ajatukset ovat tiukasti ensi vuoden kuntavaaleissa.
Hän näkee, että puolueen pärjääminen valtakunnanpolitiikassa heijastuu paikallistason toimintaan ja esimerkiksi kuntavaaliehdokkaiden värväämiseen.
Porkka uskoo, että lähestyvät kuntavaalit alkavat hiljalleen kaikua myös eduskunnassa pidettävissä puheenvuoroissa.
Politiikan keväästä Porkka odottaa karikkoista.
– Meillä on todella mielenkiintoinen työmarkkinakevät tiedossa. Lisäksi hallitusohjelma on hyvin pitkälti sidottu suotuisaan työllisyyskehitykseen. Jos työpaikkoja ei ala syntyä tarvittavaa tahtia, olemme aika haastavassa tilanteessa. Sitten hallitus joutuu katsomaan, mistä täytyy leikata.
Pääministeri Marinin johtaman hallituksen taival on vielä niin tynkä, ettei Porkka innostu sitä juuri arvioimaan.
– Annetaan hallitukselle vähän aikaa ja katsotaan, jäikö menneistä jotain hampaankoloon.
Ilmastopolitiikan polarisoituminen mietityttää myös Porkkaa. Hänestä ääripäät saavat asiansa paremmin esille, kuin maltilliset keskustalaiset.
Toiminnanjohtaja kokee, että keskustan linjaukset ovat kohdillaan. Ne kuitenkin jäävät hieman hämärän peittoon vähemmän politiikkaa seuraavan väen silmissä.