Volkswagenin johtajille tuomioita päästömanipulaatiosta
Saksassa oikeus on tuominnut neljä entistä Volkswagen-autojätin johtajaa vuosikymmen sitten ilmi tulleesta päästömanipulaatiosta. Volkswagen käytti vuosikausia dieselautoissaan ohjelmistoa, joka pienensi niiden päästöjä testitilanteissa.
Kovimman tuomion, neljä vuotta ja kuusi kuukautta vankeutta, sai diesel-moottorien kehityksestä vastannut johtaja. Myös autojen sähkötekniikasta vastannut johtaja sai kahden vuoden ja seitsemän kuukauden tuomion.
Kaksi muuta johtajaa sai ehdollisen tuomion. Volkswagenia ”dieselgatena” tunnetun skandaalin aikana johtaneen Martin Winterkornin oikeudenkäynti oli siirretty hänen heikon terveytensä vuoksi.
Syytetyt voivat valittaa tuomioistaan.
Neljän nyt tuomitun johtajan ja Winterkornin oli alun perin määrä saada tuomionsa yhtä aikaa. Winterkornin sairastelun takia hänen oikeudenkäyntinsä kuitenkin siirtyi. Syyskuussa Winterkornin oikeudenkäynti lopulta saatiin aloitettua, mutta lokakuussa se siirtyi taas, koska entisen johtajan terveydentila huononi.
Oikeus muistutti päätöksessään, että vaikka nyt tuomiolla ollut nelikko joutui oikeuteen, he eivät ole ainoat vastuulliset. Moottorien kehitystyöhön osallistui suuri joukko ihmisiä, jotka eivät ole joutuneet oikeuteen.
Center Automotive Research -tutkimuslaitoksen johtaja Ferdinand Dudenhöffer luonnehtikin oikeuden päätöstä niin, että juttu päättyi ”syntipukkien löytämiseen ja joissain tapauksissa ehdollisiin tuomioihin”.
Toistaiseksi korkea-arvoisin dieselgaten tuomituista on Audin entinen toimitusjohtaja Rupert Stadler. Hän sai toissa vuonna ehdollisen tuomion ja yli miljoonan euron sakot. Tuomio ei ole lainvoimainen.
Helmikuussa syyttäjät vaativat petosoikeudenkäynnin aloittamista Volkswagenia vastaan myös Ranskassa. Viranomaisten mukaan liki miljoona ranskalaista joutui maksamaan huolloista ja korjauksista, kun skandaali paljastui.
Saksan median mukaan dieselgate on tähän mennessä maksanut Volkswagenille jo noin 33 miljardia euroa.