Uutissuomalainen: Enemmistö liikenne- ja viestintävaliokunnasta kannattaa "traktoriautoille" nopeusrajoitukseksi 60 km/h – "liikenteen virta ei saa häiriintyä"

Nopeusrajoitettuja autoja tulossa jopa 40 000. Tämä saattaa tietää mopoautojen katoamista liikenteestä.
Traktoriautot

Liikenne- ja viestintäministeriö haluaa nopeusrajoitetut henkilöautot nuorten käyttöön jo ensi vuoden alusta.

Uudistuksen yhtenä pyrkimyksenä on lisätä alle 18-vuotiaiden kuljettajien turvallisuutta. Tarkoituksena on tarjota mopoja ja mopoautoja turvallisempi vaihtoehto.

Maksiminopeusrajoitusta ei ole vielä päätettty. Sekä 60 että 45 kilometriä tunnissa on pohdittu.

Liikenne- ja viestintävaliokunnan kansanedustajien enemmistö on tällä hetkellä nopeamman vaihtoehdon kannalla.

– 60 kilometriä tunnissa, jotta liikenteen virta ei häiriinny liikaa. Nopeusrajoitetut henkilöautot ovat turvallisempia kuin mopoautot, perustelee keskustan Mikko Alatalo.

Korkeamman maksiminopeuden puolella ovat keskustasta myös Markku Pakkanen ja Ari Torniainen, muista Jari Myllykoski (vas.), Jari Ronkanen (ps.), Jukka Kopra (kok.), Susanna Koski (kok.) ja valiokunnan puheenjohtaja Ari Jalonen (sin.)

Mats Löfström (r.) ja Suna Kymäläinen (sd.) kannattavat 45 kilometrin nopeutta. Sofia Vikman (kok.), Jani Mäkelä (ps.) ja Jyrki Kasvi (vihr.) ottavat tarkemman kannan asiantuntijakuulemisten jälkeen.

Valiokunnan 17 jäsenestä Uutissuomalainen tavoitti 14, joista 13 antoi vastauksensa.

Trafin asiantuntijoiden mukaan nopeusrajoitetun auton maantiellä ajaminen pelkän teoriakokeen läpäisyn perusteella ei ole liikenneturvallisuuden kannalta kannatettava vaihtoehto. Nuorille pitäisi antaa ajo-opetusta.

Selvitystyön lähtökohta ja ministeriöltä saatu tehtävänannon perusta on ”traktoriksi muutetut autot”.

Kyselytutkimuksen perusteella tehdyn vaikutusarvion mukaan traktoriautoja voisi olla jopa 41 000.

Käytännössä nopeusrajoitetussa henkilöautossa olisi kyse tavallisesta henkilöautosta, joka pienin muutoksin muokattaisiin nuorille sopivaksi.

Tavoitteena on, että nuoret voisivat istua nopeusrajoitetun auton ratin taakse jo 1. tammikuuta 2019.

Uudet menopelit luokiteltaisiin traktoreiksi, mutta traktorikortilla niitä ei välttämättä voisi ajaa.