Uusi hätäkeskustietojärjestelmä Erica käyttöön Oulussa – ei vaikuta kansalaisiin
Uusi hätäkeskustietojärjestelmä Erica otettiin käyttöön Oulun hätäkeskuksessa varhain torstaina. Siirtymävaihetta yöllä Oulussa seurannut Hätäkeskuslaitoksen teknisten palveluiden johtaja Jukka Aaltonen antaa Erican käyttöönotolle arvosanan yhdeksän.
– Toki siellä on tehty tiettyjä havaintoja. Puhelinlinjoissa on tietynlaisia haasteita mitä on katsottu, päivystäjätyöasemien äänisäädöissä on vielä pikkuisen petraamista, Aaltonen kertoo.
Kaleva uutisoi torstaina, että Erica herättää huolta osassa Oulun hätäkeskuspäivystäjistä. Oulun päivystäjistä 32 allekirjoitti hätäkeskuksen johdolle toimitetun sähköpostin, jossa he kertoivat tarvitsevansa lisää henkilökohtaista tukea järjestelmän käyttöön.
Aaltonen ei pidä hyväksyttävänä sitä, että kirjelmä tehtiin niin lähellä Erican käyttöönottoa, mutta hän ymmärtää uuden järjestelmän jännittävän.
– En itse nähnyt ongelmaa päivystäjien osaamisessa yöllä. Se (epävarmuus) on varmaan tunnepuolella aika pitkälle.
Uusi suomalainen Erica-järjestelmä on valtakunnallinen. Kun hätäkeskukseen soitetaan puhelu, se ohjautuu soittajaa lähinnä olevaan hätäkeskukseen. Jos se on ruuhkautunut, soitto ohjautuu muihin hätäkeskuksiin.
Vielä puhelut eivät ohjaudu muualle, koska Erica on käytössä vain Oulussa. Muut viisi hätäkeskusta – Kerava, Turku, Pori, Kuopio ja Vaasa – on tarkoitus saada mukaan järjestelmään ensi keväänä.
– Meillä on suunnitelma keväälle, teemme siitä virallisen päätöksen laitoksen johtoryhmässä parin viikon sisällä. Katsomme vielä muutaman päivän, että Erica niin sanotusti käy ja kukkuu kaikin puolin, eikä mitään yllättävää tule vastaan. Tammikuussa lähdetään kohti seuraavaa keskusta, ja se on Kuopio.
Ericaa käyttävät poliisi, pelastustoimi, sosiaali- ja terveystoimi ja Rajavartiolaitos. Erican hankinta maksaa yli 30 miljoonaa. Palvelutuotannosta tulee lisäksi noin 25 miljoonan euron ylläpitokustannukset sopimuskaudelle. Järjestelmää tulee käyttämään 12 000–16 000 ihmistä.