Maanantaista alkaen noin 2,8 miljoonaa suomalaista saa kehotuksen ottaa käyttöönsä Suomi.fi-viestit
Haluatko ottaa Suomi.fi-viestit käyttöön? Tällaiseen kysymykseen saatat törmätä jo ensi maanantaina tai myöhemmin tänä vuonna, kun olet verkossa tai mobiililaitteella tunnistautumassa johonkin viranomaisen asiointipalveluun, kuten Omaveroon tai Oma Kelaan.
Kyse ei ole hujausyrityksestä eikä siitä, että joku olisi kaapannut viranomaisten Suomi.fi-tunnistuksen haltuunsa, rauhoittelevat hankepäällikkö Annette Hotari ja johtava asiantuntija Minna Piirainen Digi- ja väestötietovirastosta (DVV).
Kysymys liittyy vahvasti Digi ensin -muutokseen, jossa Suomi siirtyy hallitusohjelman mukaisesti ensisijaisesti digitaaliseen viranomaisviestintään.
Nykyisen lainsäädännön mukaan viranomaisposti pitää lähettää kansalaiselle kirjeitse, ellei hän ole antanut erillistä suostumusta sähköiseen viestintään.
Suostumuksen on Suomi.fi-viestien kautta antanut jo 1,6 miljoonaa suomalaista, ja he vastaanottavat sähköisiä viestejä Suomi.fi-postilaatikkoon.
Lainsäädäntöä on tarkoitus muuttaa ensi vuoden alussa niin, ettei suostumusta sähköiseen viranomaisviestintään enää tarvita.
– Muutoksen myötä käännämme oletusta siihen, että julkisen hallinnon sähköisissä asiointipalveluissa asioivat ihmiset saavat viranomaispostin ensisijaisesti digitaalisesti paperipostin sijaan, Hotari sanoo.
Maanantaista alkaen noin 2,8 miljoonaa suomalaista saa kehotuksen ottaa käyttöön Suomi.fi-viestit, kun he tunnistautuvat julkisen hallinnon sähköisiin asiointipalveluihin.
Ihminen voi itse päättää, siirtyykö hän sähköisen viranomaispostin käyttäjäksi. Myöhemmin voi myös palata takaisin paperipostin vastaanottajaksi.
– Tämä on nykyisen lainsäädännön mukaisesti suostumukseen perustuvaa. Kehotuksen voi halutessaan ohittaa ja jatkaa asiointipalveluun, johon oli menossa, Hotari kertoo.
Ensi vuoden alussa, kun uusi lainsäädäntö on tullut voimaan, viranomaisten verkkopalveluihin Suomi.fi-tunnistuksella kirjautuvat täysi-ikäiset ihmiset saavat Suomi.fi-viestit käyttöön ilman erillistä suostumusta. Paperipostiin voi palata ilmoittamalla asiasta.
– Tämä on merkittävä muutos, ja siksi haluamme valmistaa ihmisiä muutokseen jo tämän vuoden aikana.
Jos lainmuutokset toteutuvat suunnitellussa aikataulussa, ensi vuoden alussa digitaalisten viestien vastaanottajamäärä kasvaisi DVV:n mukaan jopa 2,8 miljoonalla uudella käyttäjällä.
Tämän vuoden kehotukset koskevat täysi-ikäisiä ihmisiä, jotka tunnistautuvat viranomaisten sähköisiin asiantuntijapalveluihin. Ehdotus ei näy tunnistautumisen yhteydessä niille, joilla Suomi.fi-viestit ovat jo käytössä. Muutos ei koske yrityksiä eikä ihmisiä, jotka eivät asioi digitaalisesti tai käytä Suomi.fi-tunnistusta.
– Digitaalisen viranomaisviestinnän ensisijaisuus koskettaa niitä ihmisiä, jotka käyttävät Suomi.fi-tunnistusta. Tällä perusteella heidän katsottaisiin pääsääntöisesti kykenevän myös Suomi.fi-viestien käyttämiseen ja sähköisten tiedoksiantojen vastaanottamiseen, Minna Piirainen toteaa.
Kansalaisen näkökulmasta sähköisen viranomaispostin on tarkoitus tehdä arjesta sujuvampaa, kun tärkeät viestit löytyvät kootusti ja turvallisesti.
Yleisesti muutoksella tavoitellaan tuottavuutta, ympäristöystävällisyyttä ja vuosittain arviolta 50 miljoonan euron säästöjä, kun paperipostin lähetys vähenee.