Open Navbar
Close Navbar
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Tarinat
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
Lataa Suomenmaa-sovellus: IOS / Android
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Tarinat
Haku
Keskusta

”Väestöpolitiikka ei ole mielipidekysymys” – Keskustavaikuttaja listaa kolme pointtia kevään vaaleista

23.5.2025 7:30
Lue lisää 
Raideliikenne
Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne haastateltavana pohjoismaisten liikenneministereiden tiedotustilaisuuden jälkeen Helsingissä 13. toukokuuta. (Kuva: Lehtikuva/Antti AImo-Koivisto)

Toimittajalta | Liikenneministerin raideleveyshanke on pahimman luokan haihattelua   

Rahoja vuosikymmenien miljardiprojektiin ei löydy mistään, toimittaja Pekka Pohjolainen kirjoittaa 
Pekka Pohjolainen 23.5.2025 8:00, muokattu 23.5.2025 10:51
a– a+
Raideliikenne

Raideliikenne sekaisin vuosikymmeniksi kymmenien miljardien panostuksella, lopputulemana rautatieverkkoon yhdeksän senttiä nykyistä kapeammat raiteet. 

Ei, kyseessä ei ole aprillipila eikä poiminta menneen maailman pakkomielteisten diktaattorien poliittisista ohjelmista, vaan tiivistys perussuomalaisen liikenne- ja viestintäministerin Lulu Ranteen ilmeisen tosissaan ajamasta hankkeesta. 

Ranne haluaa vaihtaa koko Suomen rautatieverkon niin sanottuun eurooppalaiseen leveyteen. Taustalla on Euroopan komission muutaman vuoden takainen esitys, joka velvoittaisi rakentamaan uudet Euroopan laajuisen liikenneverkon (TEN-T) raideyhteydet eurooppalaisen standardin raideleveyteen ilman poikkeuksia. 

Raideleveyden täyttä vaihtamista EU ei kuitenkaan Suomelta vaadi. 

Historiallisista syistä Suomessa käytössä oleva raideleveys on 1524 millimetriä. Tarkkaan ottaen se ei ole aivan sama kuin Venäjällä, jossa kiskojen väli on nykyisin 1520 mm.  

Venäjän keisariajan viiden jalan raideleveys kavennettiin metrijärjestelmän mukaiseksi 1960-luvulla kallistamalla kiskoja. Neljän millimetrin erolla ei kuitenkaan ole käytännön merkitystä, vaan suomalaisella rautatiekalustolla voi ajaa Venäjän rataverkossa. 

Jos raideleveyttä halutaan muuttaa eurooppalaiseen 1435 milliin, Suomen radat pitäisi kiskottaa kokonaan uusiksi. Espanjassa, jossa Napoleonin sotien kokemusten vuoksi raideleveys on eri kuin Ranskassa, on selvitty yhden kiskon lisäyksellä. Tämä johtuu siitä, että Espanjan oma raideleveyden (1668 mm) ja eurooppalaisen leveyden ero on selvästi suurempi. 

Neljän kiskon malli olisi periaatteessa mahdollinen, ja sellainen on nykyisinkin käytössä Suomen ja Ruotsin rajalla Torniossa. Vain toinen kiskopari on kuitenkin mahdollista sähköistää keskilinjan liian suuren eron vuoksi. 

Junaraiteita ja juna Pasilassa Helsingissä torstaina 15. toukokuuta 2025. LEHTIKUVA / RONI REKOMAA

Erilaisten raideleveyksien ongelma voidaan ratkaista myös hieman vaivalloisesti vaihtamalla junan kiskopyörästöt eli telit tai raideleveydenvaihtolaitteistolla, joka siirtää kiskopyöriä akseleilla haluttuun raideleveyteen. 

Mikäli koko nykyisen kaluston telit vaihdettaisiin kapeampaan, puhutaan miljardiluokan investoinnista. Laskun maksaisivat käyttäjät. 

Raideleveydellä on vaikutusta myös matkustusmukavuuteen. Henkilöliikenteessä suomalaiset vaunut ovat tilavampia, ja erityisesti kaksikerroksisissa vaunuissa päätilaa on eurooppalaista kalustoa enemmän. Myös volyymiltaan suurissa raakapuukuljetuksissa leveydestä on etua.  

Mutta se tekniikasta. 

Ranteen ministeriön oman kahden vuoden takaisen selvityksen mukaan kattavalla TEN-T -verkon raideremontilla pääradan kapasiteetti kasvaisi, mutta vähenisi muulla ydinverkolla. 

Muilla alueilla kuin pääradalla henkilöliikenteen palvelutaso laskisi. Täsmällisyys ja vaihdolliset yhteydet lisääntyisivät. Osa nykyisistä suorista yhteyksistä muuttuisi vaihdollisiksi. Useat kuljetusketjut katkeaisivat, siirtokuormaukset yleistyisivät ja raideliikenteen kilpailuetu ja kysyntä voisivat heikentyä. 

Erityisen suuria haitallisia vaikutuksia raideleveyden vaihdolla olisi raakapuun kuljetuksiin ydinverkon ja kattavan verkon ulkopuolella. 

Rakentamisen arvioidaan kestävän yli 20 vuotta ja raideliikenne menisi pahoin sekaisin ratatöistä ja sekalevyisellä kalustolla operoinnista. Pelkällä kiskon siirtämisellä ei selvitä, vaan samalla on vaihdettava ratapölkyt ja kunnostettava ratapohjat, ellei rakenneta kokonaan uutta rataa vanhan rinnalle. 

Ratatöiden aikaiset laajat liikennekatkot ja -muutokset siirtäisivät sekä henkilö- että tavaraliikennettä pois raiteilta pysyvästi. Koko valtakunnallisen liikennejärjestelmän tehokkuus heikkenisi. 

Kustannukset on arvioitu noin 15 miljardiksi euroksi. Mallia, jossa raideleveys vain vaihdettaisiin kautta maan uuteen ilman lisäkapasiteetin rakentamista ei kelpuutettu edes jatkotarkasteluun. 

Joissakin arvioissa Ranteen raideleveysfantasian hinnaksi on haarukoitu kymmeniä miljardeja.  

Tällaisia rahoja ei löydy mistään julkisen talouden nykyisessä tilanteessa ja ennustettavissa olevassa tulevaisuudessa, ei valtiolta, ei EU:lta, ei edes kansalaisten selkänahasta. 

VR:n matkustajajuna ja Mossanin kosteikko Inkoossa 21. toukokuuta 2024. LEHTIKUVA / VESA MOILANEN

Pohjoisessa jo käynnistetyillä ratahankkeilla, Norjan satamiin ulottuvilla “Nato-radoilla” on ainakin jonkinlaista huoltovarmuusmerkitystä, ja niissä liikenneministeri on oikealla asialla. Jo ennen Ukrainan sotaa Suomen tuonti- ja vientikuljetuksista yli 80 prosenttia kuljetettiin meritse, ja sodan alettua osuus nousi 94 prosenttiin. 

Ranne haluaa kuitenkin mennä asiassa paljon pidemmälle ja vaihtaa Venäjä-korttia vilautellen koko maan raideleveyden. “Halutaanko me olla ikuisesti kiinni Venäjässä? Ei haluta”, hän kyseli ja vastasi itse Pohjoismaiden liikenneministerien kokouksen tiedotustilaisuudessa. 

“Voimme jäädä historiaan sellaisena hallituksena, joka jätti käyttämättä tilaisuuden tai teki sen rohkean ja Suomen kannalta välttämättömän päätöksen, että siirrytään”, ministeri maalaili. 

Pysähdytäänpä lopuksi tähän. 

Suomi on ja pysyy logistisesti vastakin “saarena”, jonka kuljetusjärjestelmä perustuu Itämerta pitkin tehtävään ulkomaankauppaan.  

Kuljetusvirtojen kiertäminen pohjoisesta Tornion ja Haaparannan kautta ei LVM:n selvityksen mukaan kannata tiettyjä metalli- ja metsäteollisuuden kuljetuksia lukuun ottamatta. 

Noin 1500 kilometrin matkaa Helsingistä tai muualta Etelä-Suomesta Tornion kautta Tukholmaan ei lähde junalla koluamaan kukaan. Rataa Ahvenanmaan kautta Ruotsiin ei ole näköpiirissä, sen kummemmin kuin siltaa Vaasasta Uumajaan tai tunnelia Suomenlahden ali Tallinnaankaan. 

Venäjän hyökättyä Ukrainaan Suomi on katkaissut taloudelliset ja poliittiset suhteensa Venäjään, niin kuin oikein onkin. Jonakin päivänä Putinin aika Venäjällä kuitenkin päättyy. 

Ties millaisia iivanajulmia voi kenties pysyä vallassa pitkään Kremlin nykyisen isännän jälkeenkin, mutta ennemmin tai myöhemmin jonkinlaiset suhteet Venäjään palaavat. Tuskin samanlaisina kuin ennen, mutta kuitenkin. 

Kauppaa käydään ja matkoja Pietariin ja Viipuriin tehdään taas, kun poliittinen tilanne antaa myöten. Sitten samasta raideleveydestäkin on taas hyötyä. 

Pietarista lähtenyt VR:n Allegro-juna Tikkurilan juna-asemalla Vantaalla 21. maaliskuuta 2022. LEHTIKUVA / MARKKU ULANDER

Turvallisuuskysymys yhteinen raideleveys Venäjän kanssa ei ole. Jos olisi, kai maantietkin pitäisi varmuuden vuoksi jyrsiä poikki? Puna-armeijan panssarijunista ei tiettävästi ollut isompaa harmia Suomen rautateillä viime sodissakaan. 

Nykyisessä tilanteessa tietynlainen Venäjä-fobia on perusteltua ja ymmärrettävää. Johonkin rajaan asti se kaiketi voi olla hyödyllistä päättäjillekin.  

Sellaisen vallassa ei kuitenkaan pitäisi lähteä historiattomaan ja tulevaisuudelle sokeaan haihatteluun tolkuttoman kalliilla, toteuttamiskelvottomilla ja taloudelle vaarallisilla ja vahingollisilla hankkeilla. 

Lue myös

Ukrainan sodan vaikutukset oli huomioitu – liikenneministeri Ranne puhui Ylelle höttöä oman ministeriönsä raideraportista

Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.) perusteli keskiviikkoillan tv-uutisissa rautateiden raideleveyden muuttamista eurooppalaiseksi...
15.5.2025 12:44

Ovaska ihmettelee ministeri Ranteen innokkuutta jättimäiseen raidehankkeeseen – "Suomi on aivan veloissa"

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Jouni Ovaska (kesk.) hämmästelee Suomen junaraiteita koskevan keskustelun...
15.5.2025 15:54

Ministeri Ranne: Junaraiteet pitäisi muuttaa kapeammiksi koko maassa – "Halutaanko me olla ikuisesti kiinni Venäjässä? Ei haluta"

Pohjoismaiden liikenneministerit allekirjoittivat yhteisen julkilausuman sotilaallisesta liikkuvuudesta ja huoltovarmuudesta.
13.5.2025 19:02

Aihetunnisteet

Politiikka

Viidesti viikossa kiinnostavimmista sisällöistä koostettu uutispaketti sähköpostiisi?

Tilaa Suomenmaan ilmainen uutiskirje.

Luetuimmat

  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi
Paljastus sisäpiiristä: Tästä Putin marisi Trumpille
Uutiset | 21.5.2025 21:03
Nato-maasta reaktio Trumpin hurjaan vaatimukseen: Olemme valmiita
Uutiset | 22.5.2025 21:49
Keskusta kurmuutti Essayahia alhaisista tuottajahinnoista – Ministerin mukaan hallitus ”yksinkertaistaa” maataloutta
Uutiset | 22.5.2025 18:32
Arvio: Nollan euron asumistuki järkyttää opiskelijat – ”Kelan puhelimet saattavat soida”
Uutiset | 22.5.2025 21:40
Kim Jong-un joutui noloon tilanteeseen: ”Rikollinen teko”
Uutiset | 22.5.2025 9:35
Ukrainan lennokkihyökkäys on häirinnyt Moskovan lentoliikennettä
Uutiset | 22.5.2025 13:40
Työntekijä vai yrittäjä? – Nyt tuli KHO:n linjaus ruokalähettien asemasta
Uutiset | 22.5.2025 9:57
Kuntoilijoiden trendiainetta voi saada myös liikaa
Uutiset | 22.5.2025 22:15
“Aänestäjät Pohjois-Pohjanmaalla pitivät erityisesti perussuomalaisten petosta törkeänä”– keskustaedustajilta suorat sanat Oulaskankaan tapauksesta 
Uutiset | 23.5.2025 10:49
Trumpilta jälleen ripitys Valkoisessa talossa
Uutiset | 22.5.2025 9:32
Venäläiskuljettajat valtasivat Suomen tavaraliikenteen – Nyt kaksi suurinta toimijaa on ajautunut ongelmiin
Uutiset | 17.5.2025 10:30
Paljastus sisäpiiristä: Tästä Putin marisi Trumpille
Uutiset | 21.5.2025 21:03
Trumpin ja Putinin puhelusta huolestuttavia tietoja
Uutiset | 20.5.2025 8:50
Nato-pomolta kovaa tekstiä: Putin on pulassa
Uutiset | 16.5.2025 14:03
Venäjän asevoimat: Ukraina on tehnyt laajan lennokkihyökkäyksen Venäjälle
Uutiset | 21.5.2025 9:06
Jos Ukraina kykenee pitämään pintansa, Venäjällä on edessään vaikeuksia, sanoo brittiasiantuntija
Uutiset | 17.5.2025 16:55
USA:sta jyrähdys: Kremlille lisää painetta
Uutiset | 19.5.2025 17:49
Nyt tuli Kremlin kommentti – ”Piru asuu yksityiskohdissa”
Uutiset | 20.5.2025 10:42
Zelenskyi: Karu arvio Putinin aikeista
Uutiset | 20.5.2025 13:36
Kannattaako ostaa ruskeita vai valkoisia suodatinpusseja? Nyt puhuu valmistaja
Uutiset | 7.5.2025 21:39
Sitkeä väite kumottu? Tutkimus selvitti, miksi vyötärölle alkaa kertyä ylimääräistä keski-iässä
Uutiset | 28.4.2025 22:10
Risiiniöljy hyytyi, mutta punahävittäjiä putoili kuin pyitä – mekaanikon painajainen oli ilmataisteluissa Messerschmittiäkin tehokkaampi
Uutiset | 13.5.2025 21:00
Venäläiskuljettajat valtasivat Suomen tavaraliikenteen – Nyt kaksi suurinta toimijaa on ajautunut ongelmiin
Uutiset | 17.5.2025 10:30
Kannattaako ostaa ruskeita vai valkoisia suodatinpusseja? Nyt puhuu valmistaja
Uutiset | 7.5.2025 21:39
Maanantaista alkaen noin 2,8 miljoonaa suomalaista saa kehotuksen ottaa käyttöönsä Suomi.fi-viestit
Uutiset | 10.5.2025 11:00
Historia | Pajatson kilinä ei enää palaa – rakastetun pelin tyhjentämiseen kehitettiin monenlaisia vippaskonsteja 
Uutiset | 12.5.2025 21:00
Tutkimus: Nämä kasvikset haastavat terveellisyydessä Välimeren ruokavalion
Uutiset | 20.4.2025 20:50
Kuusi pistettä taposta, 40 panssarivaunun tuhoamisesta – tällainen on Ukrainan armeijan kannustinjärjestelmä
Uutiset | 30.4.2025 21:51
Apua, muurahaisia terassilla! – Tutkija: Ne voivat pitää loitolla paljon pahempia ongelmia
Uutiset | 11.5.2025 21:00
ISW: Ukraina iski lennokeilla Venäjän tehtaisiin ja lentotukikohtiin ennen Putinin julistamaa ”tulitaukoa”
Uutiset | 8.5.2025 9:01

Uusimmat

Merivoimien pääsotaharjoitus käynnissä Itämeren ”kapeilla vesillä”
Uutiset | 23.5.2025 14:53
Hallituksen talouslinja ja keskustan järjestötyö puhuttivat Päijät-Hämeen keskustan vuosikokouksessa
Uutiset | 23.5.2025 14:33
Asetusluonnos: Karhun metsästyskiintiöön 41:n lisäys
Uutiset | 23.5.2025 14:25
Rikolliset veivät huijaamalla lähes 400 000 euroa itäsuomalaisilta
Uutiset | 23.5.2025 14:24
Keskustan Kemppi tyrmää toisen korkeakoulututkinnon maksullisuuden – ”Elitismi ei kuulu suomalaiseen yhteiskuntaan”
Uutiset | 23.5.2025 13:59
Pitääkö kissan vapaana pitäminen kieltää vai ei? Eduskunta pohtii kiperää kysymystä 
Uutiset | 23.5.2025 13:53
Uimahalli Kajaanissa evakuoitiin kemikaalionnettomuuden takia
Uutiset | 23.5.2025 13:37
Kulmuni ei kannata EU:n uutta yhteisvelkaa – ”Koronaelvytyspaketin piti olla ainutkertainen”
Uutiset | 23.5.2025 13:25
HS: Pelttaria epäillään virkarikoksen lisäksi maanpetosrikoksesta
Uutiset | 23.5.2025 13:09
Venäjän Lavrov tyrmää Vatikaanin neuvottelut
Uutiset | 23.5.2025 12:53
Näytä lisää

Toimitus suosittelee

Toimittajalta | Oikeistohallitus nähtiin jo, nyt punnitaan Kaikkosen ja Lindtmanin vaihtoehtoja
Uutiset | 21.5.2025 15:12
Toimittajalta | Voi tätä kiemurtelua! – Hallitus törmäsi ”toksiseen” sanaan
Uutiset | 20.5.2025 15:45
Macron tarjoaa jälleen Ranskan ydinsateenvarjoa – mutta onko siitä Euroopan turvallisuuden takeeksi? 
Uutiset | 20.5.2025 15:40

Uutiset

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Merivoimien pääsotaharjoitus käynnissä Itämeren ”kapeilla vesillä”
Uutiset | 23.5.2025 14:53
Hallituksen talouslinja ja keskustan järjestötyö puhuttivat Päijät-Hämeen keskustan vuosikokouksessa
Uutiset | 23.5.2025 14:33
Asetusluonnos: Karhun metsästyskiintiöön 41:n lisäys
Uutiset | 23.5.2025 14:25
Venäläiskuljettajat valtasivat Suomen tavaraliikenteen – Nyt kaksi suurinta toimijaa on ajautunut ongelmiin
Uutiset | 17.5.2025 10:30
Paljastus sisäpiiristä: Tästä Putin marisi Trumpille
Uutiset | 21.5.2025 21:03
Trumpin ja Putinin puhelusta huolestuttavia tietoja
Uutiset | 20.5.2025 8:50

Mielipiteet

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Lukijalta: Sopeuttaminen ei voi tarkoittaa palvelujen purkamista – valmisteluun tarvitaan poliittinen suunta
Mielipide | 23.5.2025 14:45
Lukijalta: Ministeri Essayahin puheet ja teot sekä niiden välinen kuilu
Mielipide | 23.5.2025 14:23
Lukijalta: Hyvää työelämää, arvoja ja periaateohjelmaa?
Mielipide | 23.5.2025 13:32
Lukijalta: Matematiikalla on kysyntää – jopa paaviksi tai presidentiksi asti
Mielipide | 22.5.2025 18:52
Lukijalta: Vantaan ratikan kannattavuus ja riskit syytä arvioida uudelleen muuttuneessa tilanteessa
Mielipide | 19.5.2025 16:05
Lukijalta: Raideleveyden muuttaminen tarpeetonta rahantuhlausta
Mielipide | 16.5.2025 12:48
Lukijalta: Kuuleeko Suomi palestiinalaisten hätää – myös vaikeneminen on valinta
Mielipide | 21.5.2025 10:08
Toukokuun 16. päivä on kansainvälinen poikien päivä
Mielipide | 16.5.2024 10:22

Keskusta

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Hallituksen talouslinja ja keskustan järjestötyö puhuttivat Päijät-Hämeen keskustan vuosikokouksessa
Uutiset | 23.5.2025 14:33
Keskustan Kuntaliiton valtuuskuntaryhmä: Kuntien valtionosuusleikkaukset lopetettava
Uutiset | 22.5.2025 19:15
Uudenmaan keskustalaiset: Äänestysaktiivisuutta nostamalla vahvistetaan demokratiaa – piiri visioi keskustasta alustaa erilaisille ilmiöille
Uutiset | 22.5.2025 11:51
Itä-Savon Keskustanaiset: Satu Jalvanti-Hannikainen keskustanaisten varapuheenjohtajaksi
Uutiset | 16.5.2025 13:39
Keskustaopiskelijat vaatii ”hiljaisen hyväksynnän” lopettamista – ”Gazassa on käynnissä kansanmurha ja etninen puhdistus”
Uutiset | 22.5.2025 11:29
Keskustan Kuntaliiton valtuuskuntaryhmä: Kuntien valtionosuusleikkaukset lopetettava
Uutiset | 22.5.2025 19:15
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Tapahtumat

Toimitus

[email protected]
[email protected]

Hel­sin­gin toi­mi­tus
Apol­lon­ka­tu 11 A Hel­sin­ki

Toimitus

Lataa uutissovellus Lähetä juttuvinkki Lähetä palautetta Mediatiedot

Järjestöpalstan ilmoitukset Keskustan piiritoimistojen kautta.

Tietosuoja- ja rekisteriseloste


Seuraa Suomenmaata

✖

Kirjaudu sisään

Syötä tunnuksesi alla oleviin kentiin. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, voit rekisteröityä täällä.

Näköislehti vaatii voimassaolevan tilauksen. Tilaa Suomenmaa täällä.

Olen unohtanut salasanani
Rekisteriseloste