Lignell & Piispanen varoittaa alkoholilain seurauksista – "On pelko, ettei edes 170-vuotias suomalainen juomatalo kykene jatkamaan"
Petteri Orpon (kok.) hallituksen uusi alkoholilakiesitys asettaa kotimaiset alkoholituottajat ja maahantuojat epätasa-arvoiseen asemaan ulkomaisiin verkkokauppoihin nähden, 170-vuotias suomalainen perheyritys Lignell & Piispanen varoittaa.
– Tämä on vakava hetki kotimaiselle alkoholituotannolle ja suomalaiselle oikeudenmukaisuudelle, toteaa Riikka Wulff, osakas ja perheyhtiön hallituksen puheenjohtaja tiedotteessa.
Lakiesityksen mukaan suomalaiset luvanhaltijat voisivat myydä alkoholia verkossa vain rajoitetusti, kun taas ulkomaiset toimijat saisivat myydä Suomeen jopa vahvoja juomia ilman suomalaisen pantti- ja kierrätysjärjestelmän velvoitteita tai varmistettua veronmaksua Suomeen.
– Käytännössä tämä tarkoittaa, että vaikkapa italialainen liköörivalmistaja voisi myydä tuotteensa omasta verkkokaupastaan suoraan suomalaiselle kuluttajalle. Suomalaiselle valmistajalle sama ei ole mahdollista, vaan ainoa myyntikanava olisi edelleen Alko, huomauttaa Wulff.
– Tämä asettaa kotimaiset, tänne verot maksavat ja esimerkiksi meidän kierrätysvelvoitteita noudattavat yritykset eriarvoiseen asemaan. Voitot valuvat ulkomaille ja vastuu jää Suomeen.
Wulffin mukaan tämä ei ole vapaata kilpailua, vaan epäoikeudenmukaista ja syrjivää päätöksentekoa suomalaisia yrityksiä kohtaan.
Perheyhtiön osakas ja kehitysjohtaja Harri Nylund sanoo, että jo kuudennessa sukupolvessa toimiva juomatalo Lignell & Piispanen kokee vastuuta ja velvollisuutta puolustaa koko toimialaa.
– Olemme Suomen toiseksi vanhimpana perheyhtiönä velvollisia nostamaan epäkohdat esiin, jotta me ja muutkin alan toimijat Suomessa voivat jatkaa kehitystä myös tulevaisuudessa.
– Olemme selvinneet sodista, lamasta ja suurista markkinoiden murroksista, mutta jos nyt esitetty kilpailua vääristävä asetelma sallitaan, on pelko, ettei edes 170-vuotias suomalainen juomatalo kykene jatkamaan. Saati sitten uudemmat ja pienemmät toimijat, joilla ei ole samanlaista historian tuomaa selkänojaa, Nylund sanoo.
Riikka Wulffin mukaan suomalaiset alkoholialan yritykset ovat pääosin perhe- tai pk-yrityksiä ja työllistävät tuhansia ihmisiä suoraan ja välillisesti.
– Ne kantavat vastuunsa: maksavat veronsa Suomeen, osallistuvat pantti- ja kierrätysjärjestelmään sekä huolehtivat valvotusta jakelusta ja ikärajavalvonnasta, hän toteaa.
Ulkomaisilla verkkokaupoilla ei ole samoja velvoitteita, mikä laskee niiden kustannustasoa keinotekoisesti vääristäen kilpailua. Suomalaiset yritykset eivät voisi hyödyntää samoja etämyyntikanavia, sillä uusi laki ei sallisi sitä samalla tavalla kuin muista EU-maista käsin toimiville myyjille.
– Kyse ei siis ole siitä, että emme olisi kilpailukykyisiä – vaan siitä, että meille ei anneta samoja mahdollisuuksia kilpailla reiluilla ehdoilla. Lakiesitys palkitsee ulkomaisia toimijoita, koska se jättää edelleen epäselväksi, velvoitetaanko heidät maksamaan samoja veroja Suomeen kuin kotimaiset yrittäjät, Wulff sanoo.
– Tämä on kohtuutonta yrityksille, jotka ovat vuosikymmeniä rakentaneet toimintaansa suomalaisen lain, vastuullisuuden ja yhteiskuntavastuun varaan.
Yrityksen mukaan etämyynti voidaan sallia oikeudenmukaisesti, kunhan velvoitteet ovat yhtenäiset kaikille.
– Jos haluamme avata markkinoita, avaamme ne vain siten, että kaikki toimijat pelaavat samalla kentällä, samoilla säännöillä ja kantavat samat vastuut. Se ei ole protektionismia – se on reiluutta, Harri Nylund kiteyttää.