Suomen lentoliikenne on palautunut koronaturbulenssista muuta Pohjolaa hitaammin, arvioi Norwegianin toimitusjohtaja – yhtiö kaavailee muutoksia Suomen-reittiliikenteeseen
Lentoliikenne Suomessa on palautunut koronapandemiasta muita Pohjoismaita hitaammin, arvioi Norwegian-lentoyhtiön toimitusjohtaja Geir Karlsen.
Karlsenin mukaan matkustajamäärät ovat alkaneet nousta koronapandemiaa edeltävälle tasolleen varsinkin Tanskassa, Norjassa ja Ruotsissa, ja osassa reiteistä matkustajamäärät ovat hänen mukaansa ylittäneet aiemman tason. Suomessa tilanne on hänen mukaansa toinen.
– Kun vertaa liikennemääriä vuoteen 2019, niin Suomi laahaa yhä perässä. Markkina ei ole vielä täysin palautunut täällä, Helsingissä vieraillut Karlsen sanoi STT:lle.
Hän arvioi taustalla olevan osin se, miten eri maat ovat poistaneet matkustusrajoituksia koronapandemian jälkeen. Suomessa suuret rajoitukset poistuivat kesällä. Toisaalta Karlsen pohtii, että varsinkin Ukrainan sodasta seurannut Venäjän ilmatilan sulkeminen on voinut vaikuttaa varsinkin Helsinki-Vantaan lentoaseman matkustajamääriin.
Venäjä sulki ilmatilansa muun muassa EU-maiden koneilta vastapakotteena helmikuun lopussa.
Päätös on vaikuttanut Kaukoidän lentoja operoivaan Finnairiin, mutta myös Helsinki-Vantaan lentoaseman matkustajamääriin. Helsinki-Vantaan toiminnasta vastaava Finavia tiedotti heinäkuussa, että vaihtomatkustajien määrä on pysynyt alhaalla. Syyksi on todettu koronan ohessa Venäjän ylilentokielto.
Karlsenin mukaan ylilentokielto on vaikuttanut myös Norwegianiin, mutta ei yhtä paljon kuin Finnairiin. Hän pitää Ukrainan tilannetta valitettavana ja arvioi kestävän vuosia, ennen kuin Venäjän yli voi taas lentää.
Lentoliikenteen matkustajamäärät ovat vielä jäljessä varsinkin sisämaan lentoliikenteessä. Norwegian operoi tällä hetkellä maan sisäisiä lentoja Helsingistä Ouluun ja Rovaniemelle. Yhtiöllä on neljä konetta asemoituna Helsinki-Vantaalle.
– Suomi on Norwegianille tärkeä, hän sanoi.
Samalla hän kuitenkin kertoo, että yhtiö kaavailee syksyn aikana muutoksia Suomen-reiteillensä. Mitä ne ovat, hän ei vielä kommentoi.
Suomen valtio on järjestänyt ostoliikennettä maakuntakentille, joissa lentoliikenne on vähentynyt koronapandemian aikana. Lisäksi valtio tukee alueiden lentokenttiä. Toisaalta valtion ostoliikennettä on kritisoitu julkisuudessa kalliina ja tehottomana.
Karlsen silti arvioi, että Suomessa voi myös olla kaupallisesti kannattavaa maan sisäistä lentoliikennettä.
– Uskon, että on tilaa kaupalliselle lähestymistavalle.
Norwegian juhlisti päättyneellä viikolla 12 vuoden liikennöintiä Suomessa ja 20. miljoonatta matkustajaa Suomessa. Vielä muutama vuosi sitten yhtiön tulevaisuus näytti epävarmalta.
Norwegian joutui muutama vuosi sitten talousvaikeuksiin, mitä koronapandemia syvensi. Karlsen itse saapui yhtiöön 2018 talousjohtajaksi, samoihin aikoihin, kun vaikeudet alkoivat kasaantua. Hän on johtanut yhtiötä viime kesästä lähtien. Talousvaikeudet johtivat yhtiön velkasaneeraukseen, mutta tänä päivänä Norwegian on uudelleenjärjestelyiden myötä Karlsenin mukaan ”kilpailukykyisempi kuin pitkään aikaan.”
– Olemme käyneet läpi täydellisen myrskyn, mutta otimme tilanteesta hyödyn irti, hän sanoi.