Norwegianin toimitusjohtaja: Sähköiset matkustajakoneet ovat vielä vuosikymmenten päässä – "Toivon olevani väärässä"
Koronapandemian jälkiaallosta toipuva lentoliikenne joutuu kamppailemaan päästöjensä kanssa. Ilmamatkailu on merkittävä hiilidioksidipäästöjen aiheuttaja, eivätkä sähkömoottorit ole valtaamassa taivaita samalla tavoin kuin maanteitä.
Norwegianin toimitusjohtaja Geir Karlsen pitää epärealistisena sitä, että matkustajakoneet kulkisivat sähköllä vielä lähivuosina. Suurilla lentokonevalmistajillakin ovat omat kehitysohjelmansa vielä kesken.
– Minusta on epärealistista, että 10–20 vuoden sisällä Boeingin 727 tai Airbus 320 lentää sähköisesti. Toivon olevani väärässä.
Karlsenin mielestä lähivuosina paras tapa saada ilmailun päästöt alas on kasvattaa uusiutuvien polttoaineiden tuotantoa. Tarjontaa on hänen mukaansa liian vähän ilmailun tarpeisiin.
– Jotta voimme sekoittaa 20 prosenttia uusiutuvaa polttoainetta tavallisen polttoaineen sekaan, tarvitsemme 150 tuhatta tonnia. Tänä päivänä tuotantoa ei ole, hän sanoi.
Toinen kehityskohde on teknologia, joka auttaa vähentämään lentokoneiden polttoainekulutusta. Tällä hetkellä polttoaineen hinnat ovat muutenkin huolenaihe lentoalalla, ja Karlsenin mukaan Norwegian varautuu hiljaisella kaudella vähentämään lentojaan, jotta kulut katettaisiin.
– Seuraamme markkinaa hyvin tarkasti. Varauskäyrät lyhenevät koko ajan, joten on koko ajan vaikeampaa nähdä kolmea kuukautta pidemmälle, hän sanoi.