Sosiaali- ja terveysministeriö lähetti ohjauskirjeensä koronatestin edellyttämisestä Finnairille sekä kahdelle kiinalaiselle lentoyhtiölle
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM) on lähettänyt ohjauskirjeensä kolmelle lentoyhtiölle: Finnairille sekä kahdelle kiinalaisyhtiölle, Shanghaista Suomeen lentävälle Juneyao Airlinesille ja Chengdusta Suomeen lentävälle Sichuan Airlinesille. Kirje lähti kaikille kolmelle yhtiölle eilen.
Ministeriö kertoi eilen ohjeistaneensa lentoyhtiöitä edellyttämään Kiinasta Suomeen saapuvilta matkustajilta enintään kaksi päivää ennen matkaa tehtyä negatiivista koronatestiä.
Kirje on lähetetty sellaisille yhtiöille, joilla on suoria lentoja Suomeen. Välilaskujen kautta Suomeen Kiinasta saapuvien lentojen yksilöinti ei sen sijaan onnistuisi.
– Se olisi käytännössä mahdotonta, koska erilaisten vaihtoyhteyksien kautta kaikki Suomeen lentävät yhtiöt varmaan voivat halutessaan yhdellä tai useammalla vaihdolla tarjota jonkinlaisen Kiina-yhteyden, STM:n osastopäällikkö Taneli Puumalainen perustelee STT:lle.
STT tavoitteli tiistaina Finnairia kommentoimaan tuoretta ohjeistusta. Finnairin viestinnästä vastattiin sähköpostitse, että yhtiössä ollaan tietoisia ministeriön linjauksista, mutta heillä ei ole toistaiseksi kommentoitavaa asiasta.
Puumalaisen mukaan lentoyhtiöille lähetetty ohjeistus vastaa EU:n lentoturvallisuusviraston (Easa) ja EU:n alaisen Euroopan tautienehkäisy- ja -valvontakeskuksen (ECDC) antamaa vastaavaa ohjeistusta lentoliikenteen toimijoille.
Suomessa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on julkaissut Kiinasta saapuville matkustajille ohjeen, mutta laitos ei ole kuitenkaan suositellut matkustusrajoituksia. Syynä on se, että koronapandemian aikana on nähty, että herkästi tarttuvien virusmuunnosten pysäyttäminen maiden rajoille ei käytännössä onnistu.
STT jätti tiistaina haastattelupyynnön THL:lle ja pyysi heiltä kommenttia STM:n tuoreeseen ohjeistukseen liittyen. THL:n edustaja kertoi tekstiviestitse, ettei THL:llä ole tällä hetkellä uutta kommentoitavaa asiasta aikaisemmin sanottujen lisäksi. Hän kehotti olemaan sen sijaan yhteydessä sosiaali- ja terveysministeriöön.
STM:n maanantainen ulostulo ei ole nykyisellään lentoyhtiöitä velvoittava. Puumalaisen mukaan Suomessa ei ole nykyisellään lainsäädäntöä, joka mahdollistaisi esimerkiksi vaatimuksen ennakkotestistä ehtona Suomeen matkustamiselle.
Suomessa ei myöskään ole mahdollisuutta siihen, että ohjeistusta noudattamatta jättäneille lentoyhtiöille seuraisi jonkinlainen rangaistus, esimerkiksi lento-oikeuksien epääminen.
– Meillä ei ole tiedossa sellaista terveyspykälää, joka mahdollistaisi jonkinlaisen sanktioinnin tai lentoyhtiön toiminnan rajoittamisen, Puumalainen sanoo.
Puumalainen painottaa lentoyhtiöiden toiminnan mahdollisen rajoittamisen olevan liikenne- ja viestintäministeriön lainsäädäntöä, ja Traficomin olevan asiassa toimivaltainen viranomainen.
STM on käynyt ohjauskirjeen sisällön läpi yhdessä Traficomin kanssa. Puumalainen ei ollut itse mukana kyseisessä keskustelussa, mutta hänen käsityksensä on, että Traficomilla hyvin ymmärrettiin, että tällainen ohjaus voidaan lentoyhtiöille antaa, kun EU:ssakin on sovittu asiasta.
Maanantainen ohjeistus koskee periaatteessa kaikkia Kiinasta saapuvia matkustajia.
– Toisaalta taas sitten suomalaisilla ja Schengen-alueella asuvilla on oikeus palata kotimaahansa, että tältä osin tämä ei ole maahantuloedellytys, Puumalainen tarkentaa.
– Mutta lentoyhtiö voi toki itse päättää, minkälaisilla edellytyksillä asiakas pääsee koneeseen.
STM on keskustellut sisäministeriön kanssa mahdollisuudesta hyödyntää rajavartiolakia siinä, että Kiinasta saapuvilta matkustajilta vaadittaisiin ennakkotestiä ehtona maahantulolle. Asiasta on hahmoteltu Puumalaisen mukaan ministeriöiden kesken yhteistä muistiopohjaa, jossa on sovitettu yhteen näkökulmia muun muassa siitä, minkälaisessa tilanteessa maahantuloa voitaisiin rajoittaa.
– Tästä varmasti käydään keskustelua ministeritasolla ja virkamiestasolla ja katsotaan, mihin lopputulokseen päädytään.
Jos näin rajoittaviin toimiin ryhdyttäisiin, koskisi ennakkotestin vaatimus myös rokotettuja.
– Kysymys on nimenomaan siitä, että jos Kiinassa syntyisi joku uusi virusmuunnos, joka olisi aiempaa vaarallisempi ja lähtisi leviämään, niin löydettäisiinkö se virusmuunnos ajoissa ja voitaisiinko sitten toimia niin, että sen leviämistä voitaisiin ainakin hidastaa, Puumalainen perustelee.
Hallitusneuvos Sanna Palo sisäministeriön rajavartio-osastolta sanoo, että tilannetta ja rajavartiolain 16 pykälän soveltuvuutta on käyty läpi todella perusteellisesti yhdessä STM:n kanssa.
Palon mukaan pykälässä on asetettu varsin korkeat kriteerit uhkan vakavuudelle ja toimenpiteen välttämättömyydelle. Koska koronatilanne ei ole vakaa, pitää sen kehittymistä seurata ja arvioida uudelleen pykälän soveltuvuutta, josko siinä olisi tapahtunut muutosta.
Pykälän hyödyntämisestä maahantulon rajoittamiseksi päättäisi valtioneuvosto, mutta sisäministeriön rajavartio-osasto valmistelisi ja esittelisi asian.
Sisäministeriön arvion mukaan kriteerit eivät nykyisellään täyty.
– Mielestäni tämä on tähän tilanteeseen oikeasuhtainen toimenpide, mihin STM on nyt ryhtynyt, Palo lisää.
Palo painottaa ministeriöiden tehneen yhdessä kovasti töitä ja STM:n ohjeistus on ollut lopputulema nykyhetken tietojen valossa. Tilanne kuitenkin elää, ja sitä pitää yhdessä arvioida.
Ministeriöiden keskinäisten keskustelujen rinnalla kulkee asiaan vaikuttava EU-keskustelu.
– Eilen oli EU:n terveysturvakomitean kokous, jossa todettiin, että Kiinasta on saatu jo lisää tietoa, eli sikäli tämä EU-päätös on tavallaan toiminut siihen suuntaan, että Kiina on vähän avannut omaa tilannettaan, Puumalainen sanoo.
– Mutta tietoja ei vielä ole riittävästi, ja terveysturvakomitea nyt todennäköisesti suosittaa, että toimenpiteitä vielä jatkettaisiin.
Asiasta viime kädessä päättävä elin on perjantaina kokoontuva EU:n hätätilannetyöryhmä (IPCR), joka linjaa jatketaanko 4.1. ja 20.1. kokouksissa päätettyjä toimenpiteitä. Kyse on Puumalaisen mukaan suurlähettilästason kokouksesta, jossa maat ilmoittavat, mihin toimenpiteisiin tai yhteiseen kantaan he sitoutuvat. Mukana on Suomen EU-edustusto Brysselistä.
Samaan aikaan STM jatkaa keskustelua sisäministeriön kanssa ja tarkistaa myös lentoyhtiöiden toiminnan.
– Se me tiedetään, että maskin käyttöä on edellytetty jo aikaisemmin, mutta tämä ennakkotestiasia nyt sitten vielä tarkistetaan, Puumalainen tarkentaa.