Sivistysvaliokunta haluaa selkeyttä koulujen kurinpitoon
Eduskunnan sivistysvaliokunta antoi mietinnön koulujen ja oppilaitosten työrauhan turvaamista koskevista menettelytavoista
Tavoitteena on keventää ja nopeuttaa toisella asteella opiskelevan opiskelijan määräaikaista erottamista.
Opiskelijan erottamiseen johtaneet tilanteet voivat valiokunnan mukaan olla sellaisia, että kasvatuksellisista syistä ja oppilaitoksen turvallisuuden varmistamisen vuoksi ne on tarpeen käsitellä nopeasti.
Kansanedustaja Ulla Parviaisen (kesk.) mukaan on tärkeää, että oppilaiden epäasialliseen pystytään puuttumaan ja turvaamaan eri keinoin muiden oppilaiden oppimisympäristön rauhallisuus ja turvallisuus.
Mietintö sisältää lausumaehdotuksen. Sen mukaan eduskunta edellyttää, että opetus- ja kulttuuriministeriö valmistelee perusopetuksen kurinpitoa selkeyttävät ja vaikuttavuutta lisäävät toimet kevätistuntokauden 2018 loppuun mennessä.
Lausuman mukaan ministeriön on syytä harkita muun muassa jälki-istunnon suorittamista osana oppivelvollisuutta sekä perusopetuksen rehtorin oikeutta erottaa oppilas lyhyeksi määräajaksi.
Hallinnollisen menettelyn sujuvoittamiseksi ehdotetaan, että jatkossa koulutuksen järjestäjä voi omalla päätöksellään antaa rehtorille päätösvallan opiskelijan määräaikaiseen erottamiseen.
Valiokunta ehdottaa rehtorille siirrettävän toimivallan rajaamista kolmeen kuukauteen hallituksen esityksessä ehdotetun vuoden enimmäisajan sijaan.
Valiokunta ehdottaa koulukuraattorin kelpoisuusvaatimusten väljentämistä siten.
Jatkossa tehtävään on kelpoinen sosionomin tutkinnon suorittaneen lisäksi soveltuvan korkeakoulututkinnon suorittanut henkilö, jolla lisäksi on suoritettuna sosiaalialan aineopinnot tai vähintään kahden vuoden työkokemus kuraattorin tai vastaavasta sosiaalialan tehtävästä.
Ulla Parviainen pitää hyvänä myös sitä, että opetuksen järjestäjälle tulee enemmän harkintavaltaa kuraattorien kelpoisuuksissa.
– Jokaisen oppilaitoksen käytettävissä on oltava sellaisen oppilashuollosta vastaavan kuraattorin palveluja, jolla on sosiaalialan tutkinto.