Selvitys: Kodinkonekaupoilla yksi kriteeri ylitse muiden
Noin kaksi kolmasosaa suomalaisista ostaa kodinkoneet ja kodin elektroniikkalaitteet edelleen perinteisistä kivajalkamyymälöistä, selviää Elektroniikan Tukkukauppiaat ETK ry:n teettämästä tutkimuksesta.
Moni etsii tietoa ennakkoon verkosta, mutta haluaa kuitenkin asioida henkilökohtaisesti perinteisessä myymälässä.
Kivijalkamyymälän hyvänä puolena pidetään sitä, että tuotteeseen voi tutustua paikan päällä.
Perinteisessä myymälässä asioi 62 prosenttia kyselyyn vastanneista. Eniten tuotteita hankitaan kodinkoneketjuista ja elektroniikan erikoisliikkeistä.
Myös marketit ja halpaketjut saavat osansa asiakasvirrasta.
Kaikkein merkittävin ostopäätökseen vaikuttava tekijä on laitteen hinta. Sen ohella ostopäätökseen vaikuttavat myymälän sijainti ja asioinnin helppous.
Myös hyvät aiemmat kokemukset saavat asiakkaan palaamaan samaan liikkeeseen. Kyselyssä kanta-asiakasetuja tärkeämpänä pidettiin tunnettujen ja luotettavien merkkien tarjontaa.
Kotimaisista verkkokaupoista mieluiten hankintansa tekeviä oli tutkimuksen mukaan 31 prosenttia vastaajista. Ulkomaisten verkkokauppojen osuus oli prosenttia.
Verkko-ostoksissa keskeisenä vastaajat pitivät helppokäyttöisyyttä ja kattavia tuotetietoja. Tosin myös verkossa tärkein kriteeri ostopäätöksen takana oli hinta.
Koronapandemian aikana verkkoasiointi on lisännyt suosiotaan, kun ihmiset ovat pyrkineet vähentämään fyysisiä kontakteja.
Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 18–75-vuotiaat mannersuomalaiset.
Vastaajista 43 prosenttia oli naisia ja 57 prosenttia miehiä.
Tutkimuksen kenttätyö tehtiin 2.-10.3.2021. Tutkimukseen vastasi 813 kohderyhmään kuuluvaa.