Sanomalehdillä vankka suosio – digiä selataan eniten, mutta printtiäkin lukee yhä lähes 2,5 miljoonaa suomalaista

Media

Sanomalehtien suosio on suurta, ja niitä luetaan sekä digitaalisesti että perinteisessä printtimuodossa. Digilehtien lukeminen on kuitenkin näistä suositumpaa.

Kansallisen Mediatutkimuksen mittauksen mukaan sanomalehtiä lukee jopa 96 prosenttia 15 vuotta täyttäneistä suomalaisista.

Digitaalisia lehtiä lukee 86 prosenttia suomalaisista ja jopa 93 prosenttia 25–44-vuotiaista.

Painettua sanomalehteä lukee puolestaan reilu puolet (56 prosenttia) 15 vuotta täyttäneistä.

Painetun sanomalehden lukeminen painottuu yli 65-vuotiaisiin. Heistä neljä viidestä lukee painettua printtilehtiä, kun 15–34-vuotiaista niin tekee vain vajaa kolmannes.

1,7 miljoonalla suomalaista käyttää ainoastaan digitaalisia lehtiä. Pelkästään printtilehteä kuluttaa puolestaan 423 000 suomalaista.

Monet käyttävät molempia – sekä painettuna että digitaalisena lehtensä lukee yli kaksi miljoonaa suomalaista.

Uutismedian liiton markkinointi- ja tutkimusjohtaja Sirpa Kirjonen pitää huomionarvoisena sitä, että lähes 2,5 miljoonaa suomalaista lukee edelleen painettuakin sanomalehteä.

– Siksi olisi tärkeää, ettei mikään estäisi ihmisiä saamasta lehtiään niissä muodoissa, joissa he niitä haluavat lukea, Kirjonen sanoo tiedotteessa.

Kansallisen Mediatutkimuksen teettämään tutkimukseen vastaa vuosittain 23 000 vähintään 15-vuotiasta suomalaista.