Saksan ulkoministeri Nord Stream 2:sta: Haluamme, ettei Ukraina menetä täysin kaasun kauttakuljetuksesta saamiaan tuloja
Saksan hallitus pyrkii huolehtimaan, ettei Ukraina menetä täysin maakaasun kauttakuljetuksesta saamiaan tuloja, kun Itämerelle suunniteltu Nord Stream 2 -kaasuputki valmistuu, sanoo Saksan ulkoministeri Heiko Maas.
Hän kommentoi asiaa lehdistötilaisuudessa ulkoministeri Timo Soinin (sin.) kanssa Finlandia-talolla.
Maasin mukaan Saksan hallitus haluaa saada aikaan yhteenliittymän, joka huolehtisi siitä, että venäläistä kaasua kuljetetaan Ukrainan kautta tulevaisuudessakin. Maas kertoi, että liittokansleri Angela Merkel keskusteli aiheesta Venäjän presidentin Vladimir Putinin kanssa Sotshissa viime viikolla.
Sotshissa Putin vakuutti lehdistölle, että Venäjä jatkaa kaasutoimituksia Ukrainan kautta niin kauan, kuin ne ovat taloudellisesti perusteltuja.
Saksa ja Venäjä ovat viime aikoina puolustaneet julkisuudessa Nord Stream 2:sta. Useampi EU-maa vastustaa hanketta, jota uhkaa myös joutuminen Yhdysvaltojen pakotteiden kohteeksi.
Maasin mukaan Ukraina tarvitsee kaasun kauttakuljetuksesta saatavia tuloja maan kehittymiseen ja osittain myös jälleenrakennukseen.
Maas kommentoi Helsingissä myös Yhdysvaltojen kaavailemia autojen tuontitulleja. Hänen mukaansa Saksan on vaikea hyväksyä sitä, että Yhdysvallat perustelee tulleja kansallisella turvallisuudella.
– En usko, että saksalaisten autojen tuonti on uhka kansalliselle turvallisuudelle, Maas sanoi.
– Pikemminkin uskon, että saksalaiset autot tekevät Amerikan kaduista turvallisempia.
Yhdysvallat aloitti tällä viikolla selvityksen tuontitullien asettamisesta autoille, autonosille ja kuorma-autoille. The Wall Street Journalin mukaan presidentti Donald Trump harkitsee jopa 25 prosentin tulleja Yhdysvaltoihin tuotaville autoille.
Autotullit iskisivät erityisen kipeästi Saksaan, jonka autoteollisuudella on iso merkitys koko maan taloudelle.
Saksalaisen Ifo Institute -tutkimuslaitoksen mukaan tuontitullit leikkaisivat Saksan bruttokansantuotteesta noin viisi miljardia euroa. Se tarkoittaisi noin 0,16 prosenttia Saksan bkt:sta.
Ifo huomauttaa, että Yhdysvaltojen teräs- ja alumiinitullien vaikutukset olisivat mitättömiä autotullien seurauksiin verrattuna. Teräs- ja alumiinitullien on määrä astua voimaan kesäkuun alusta.
Soini peräänkuulutti yhteistyötä EU-maiden kesken ja kauppakomissaari Cecilia Malmströmin kanssa, jotta tulliasiassa päästäisiin hyvään ratkaisuun. Soinin mukaan olisi erittäin haitallista, jos Yhdysvallat päätyisi asettamaan uusia tuontitulleja.
– Vielä on jonkin verran aikaa toimia tässä asiassa. Toivomme, että onnistumme, mutta se ei ole helppoa, Soini sanoi.