PS-edustajien bensa-aloite törmäsi poliittiseen kompromissiin – "Lyhyet ovat populismin jäljet", kuului kuittaus keskustasta
Perussuomalaisten kansanedustajat Miko Bergbom ja Joakim Vigelius joutuivat ottamaan eduskunnassa vastuun kansalaisaloitteesta, jota he olivat itse panemassa liikkeelle tammikuussa 2022. Silloiset perussuomalaiset nuoret vaativat kansalaisaloitteella bensan ja dieselin verotuksen reipasta keventämistä.
Nyt Bergbom ja Vigelius ovat hallituspuolueen kansanedustajia, mutta hallitusohjelma ei mahdollista aloitteen kalliita vaatimuksia. Niitä ovat polttoaineen valmisteveron poistaminen kokonaan vuodeksi ja sen jälkeen puolittaminen pysyvästi.
Bergbom joutui nöyrtymään poliikan realiteettien edessä.
– Hallitusohjelmaa ei ole kirjoitettu perussuomalaisten nuorisojärjestön toimistossa, vaan hallitusohjelma on poliittinen kompromissi, jossa näkyy neljän eri puolueen kädenjälki, hän sanoi eduskunnassa.
– Selvää on kuitenkin se, että jos asiasta ei viime kaudella olisi ääntä pidetty, minkäänlaisia helpotuksia autoilijoille ei olisi tullut, hän lisäsi.
Vigeliuksen mukaan nykyinen hallitus kuitenkin tekee ”maan historian autoilumyönteisintä politiikkaa”.
– Tämän suunnanmuutoksen mahdollistivat paitsi eduskuntavaalien tulos, kaikki te perussuomalaisia äänestäneet, myös kaikki autoilijoiden puolesta ääntä pitäneet ja autoilua tukevia kansalaisaloitteita allekirjoittaneet, mukaan lukien tätä aloitetta tukeneet.
Keskustan Pekka Aittakumpu totesi, että kansalaisaloitteen aihe on erittäin tärkeä. Hän peräsi kuitenkin vastausta siihen, miksi perussuomalaisten vaalilupaukset polttoaineiden hintojen roimasta alennuksesta eivät toteudu.
– Keskusta ei ole tällaista luvannut, koska tiedämme tilanteen. Jos ajatellaan tätä polttoaineveron poistoa, se tekisi vähintään 2,5 miljardin euron loven vuositasolla. 2,5 miljardia nykyisen hallituksen ottaman 11,5 miljardin velan päälle. Realiteetit ovat tulleet vastaan, hyvä hallitus.
Aittakumpu luetteli listan keskustan liikennepoliittisia tavoitteita, joita ovat dieselin käyttövoimavero poisto sekä ammattidieselin ja ulkomaisen raskaan liikenteen vinjettimaksun käyttöönotto.
Liikennepolttoaineiden jakeluvelvoitteen alempaa tasoa pitää keskustan mukaan myös jatkaa, jos korottaminen nostaisi polttoaineen hinnan kohtuuttomuuksiin.
Miko Bergbomin mielestä Aittakummun puheenvuoro oli ”hurskastelua”, ja hän alkoi kerrata edellisen hallituksen tekemisiä.
– Te olitte päättämässä jakeluvelvoitteen nostosta ensi vuodelle, vuodelle 2024. Iltalehden tietojen mukaan sillä olisi voinut olla pahimmillaan jopa 55 sentin vaikutus polttoaineen hinnassa ylöspäin, hän sanoo.
– Tämä hallitus perui tuon korotuksen: jakeluvelvoite pysyy ensi vuonna samana. Tämän lisäksi hallitus kompensoi tulevat jakeluvelvoitteen nostot kuluttajalle. Tämä on autoilijamyönteistä politiikkaa. Se, mitä te teitte, ei ollut, ja sen takia te istutte siellä oppositiossa.
Keskustan Hilkka Kemppi totesi, että hallitus on keventämässä muutamalla sentillä bensaveroa, siis noin neljä euroa kuukaudessa.
– Tästäkin osa voi kadota polttoaineyhtiöiden katteisiin. Ei tullut bensajytkyä, vaan tuli pettymys.
– Samanaikaisesti hallitus on nimittäin kiristämässä matkakuluvähennyksen omavastuuosuutta jopa 150 euroa. Lisäksi vähennysoikeuden enimmäismäärä on laskemassa 1 400 eurolla. Hallitus iskee loven töissä käyviin suomalaisiin, juuri heihin, joita tämä hallitus on juhlapuheissaan yrittänyt kosiskella, ja tähän me haluamme muutoksen, Kemppi sanoi.
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen oli pahoillaan siitä, että perussuomalaisten puheenjohtaja, valtiovarainministeri Riikka Purra tai liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne eivät olleet paikalla istuntosalissa.
– Minusta se on vähän pelkurimaista toimintaa, että he eivät ole täällä vastaamassa perussuomalaisten katteettomiin vaalilupauksiin.
Miko Bergbom alleviivasi, että kyseessä on nuorisojärjestön alulle panema kansalaisaloite.
– Pidän jollakin tavalla koomisena, että nuorisojärjestön kansalaisaloitetta pidetään nyt yhtäkkiä perussuomalaisen puolueen vaalilupauksena.
– Hallituksessa on neljä puoluetta, ja siinä otetaan huomioon neljän puolueen näkemykset. Kaikki te tiedätte tämän, te olette ammattipoliitikkoja – neljän puolueen näkemykset, jotka muodostavat kompromissin, Bergbom sanoi.
Keskustan Katri Kulmuni katsoi, että keskustelussa on vakava piirre.
– Ja kysymys on tietenkin siitä, ovatko poliitikot, ovatko kansanedustajat, ovatko luottamushenkilöt ennen vaaleja samaa mieltä kuin vaalien jälkeen. Voiko luottaa niiden ihmisten sanaan, jotka pyrkivät julkisiin tehtäviin?
Aittakummusta tuntui, että perussuomalaiset yrittää kiemurrella pois kansalaisaloitteen takaa.
– Kyllä tässä keskustelussa on hyvin tullut esille se, miten lyhyet ovat populismin jäljet. Suurilla lupauksilla ratsastetaan eduskuntavaaleissa, ja vaalien jälkeen puheet ovat aivan toiset.
Keskustan Markku Siponen katsoi, että perussuomalaisissa on ”tapahtunut viimeisten kuukausien aikana valaistumista” maailmanmarkkinoiden vaikutuksesta bensan hintaan.
– Vai vieläkö vaaditaan alle euron bensaa kuten ennen vaaleja?